a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00527

Datum:

06-09-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie in het weekblad “Huis aan Huis”. Daarin staat onder de aanhef :

“Meten is weten!

Doe de Global Diagnostics Bodycheck!” onder meer:

“Hoe gaat de meting met Vitalec Global Diagnostics?

U wordt verbonden met het Vitalec Global Diagnostics apparaat via twee elektroden die op de binnenkant van de enkels worden bevestigd. De meting is pijnloos. Binnen 8 minuten voert het apparaat een nauwkeurige meting van meer dan 550 verschillende lichaamsfuncties uit. De meetresultaten met betrekking tot de systemen, functies, organen etc. worden onmiddellijk grafisch weergegeven op de omputer. Na de automatische elektrosmog meting in het begin (om storing van buiten te voorkomen) worden meer dan 100 miljoen afzonderlijke metingen van het lichaam  uitgevoerd. Daarna worden alle metingen herhaald om de resultaten te verifiëren. Hierdoor is de meting zeer nauwkeurig.

Wat wordt er gemeten?”

Hierna zijn achter “vinkjes” respectievelijk vermeld: ”de ingewanden”, “hoofd/hersenen”, “hormonen en spijsvertering”, “zenuwbanen”, “lymfesysteem” en “het skelet”.

Vervolgens staat in de uiting:

“Daarnaast ook: het energieniveau, hart- en vaatsysteem, vitaminen- en mineralengehalte in het lichaam, micro-organismes, afvalstoffen, verzuring en stofwisseling.

Een uitgebreide sessie bestaat uit:”, waarna achter vinkjes respectievelijk staan: 

“Meting en uitdraai”, “Orthomoleculair advies”, “Voedingsadvies” en “Lifestyle-advies”.

Daaronder staat:

“Kom naar de introductiedag op:

 Donderdag 23 juni.

 Op deze dag kunt u een afspraak maken voor een meting met de Bodycheck”.

Hiernaast staat: 

“Meting & Orthomoleculair advies (40 min.) € 49.95

 Meting & Uitgebreide sessie (75 min.) € 99.95”.

Onderaan de uiting staat:

“Exclusief bij uw G&W GezondheidsWinkel:

 Franeker, Voorstraat 15, 0517 – 396300 Franeker” met daarnaast het logo van “G & W  GezondheidsWinkel.nl”. 

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Een eerdere advertentie is door Commissie in strijd geacht met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Klager verwijst naar de beslissing van 6 juli 2015 in dossier 2015/00591. Blijkens de bestreden uiting is er weliswaar sprake van een aanpassing, maar “de eerdere bezwaren” gelden nog steeds. Door de combinatie met “gezondheidswinkel”, waar ook “de check” plaatsvindt, wordt namelijk een gezondheidsclaim gebruikt.

Naar de mening van klager kan niet anders worden geconcludeerd dan dat de metingen en het advies betrekking hebben op de gezondheid, ook al worden louter lichamelijke metingen vermeld en wordt in de adviezen het woord gezondheid vermeden.

Uit de eerdere beslissing blijkt dat de gezondheidsclaim niet waargemaakt kon worden.

Gelet op het bovenstaande vindt klager de advertentie misleidend.

 

Het verweer van verweerder sub 1

Namens verweerder sub 1 is onder meer het volgende meegedeeld.

G&W is een vereniging van samenwerkende zelfstandige winkeliers onder de naam G&W GezondheidsWinkel. De bestreden advertentie is niet door de vereniging geplaatst maar door “de winkelier in Franeker”.

Verweerder sub 1 kan zich niet vinden in de klacht. Gezondheidswinkel is een branche aanduiding, evenals supermarkt of drogisterij, welke aanduiding ook niet als zodanig is te deponeren. G&W GezondheidsWinkel is de handelsnaam waaronder de leden hun winkel voeren. Duidelijk is dat de naamsvermelding geen deel uitmaakt van de advertentie maar dient als plaatsaanduiding.

 

Het verweer van verweerder sub 2

Het verweer  van verweerder sub 2 wordt als volgt samengevat.

Verweerder sub 2 kan zich niet vinden in de klacht. Gezondheidswinkel is een aanduiding zoals “supermarkt” of “drogisterij”. Verder is duidelijk dat de naamsvermelding geen deel uitmaakt van de advertentie maar dient als plaatsaanduiding.

De aanduiding G&W Gezondheidswinkel wordt door verweerder sub 2 “al meer dan 25 jaar gebruikt en ook door collega G&W leden”.

 

Het oordeel van de Commissie

Gezien de verwijzing in de klacht naar de beslissing van de Commissie van 6 juli 2015 in dossier 2015/00591 en klagers stelling dat “de eerdere bezwaren” nog steeds gelden, vat de Commissie de klacht op in die zin dat klager bestrijdt dat het Vitalec Global Diagnostics apparaat de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven. De Commissie oordeelt hierover als volgt. 

Zij stelt voorop dat de vermelding “Exclusief bij uw G&W GezondheidsWinkel:

Franeker, Voorstraat 15, 0517 – 396300 Franeker” met daarnaast het logo van “G & W  GezondheidsWinkel.nl”, anders dan elk van beide verweerders stelt, deel uitmaakt van de advertentie. 

Door de aanhef

“Meten is weten!

 Doe de Global Diagnostics Bodycheck!”

in combinatie met de beschrijving van de werking van het Vitalec Global Diagnostics apparaat, waaronder te verkrijgen meetresultaten met betrekking tot verschillende lichaamsfuncties en organen, en de verwijzing naar diverse adviezen op het gebied van gezondheid, wordt de indruk gewekt dat met voornoemd apparaat inzicht kan worden verkregen in de gezondheid van degene bij wie de meting wordt verricht. Het lag op de weg van verweerders, die beide onderaan de uiting zijn vermeld, om de juistheid van deze in de uiting gesuggereerde werking van het onderhavige meetsysteem aannemelijk te maken. Dat hebben verweerders niet gedaan.

Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie omtrent de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken