a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00362

Datum:

11-06-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial voor Durex Play glijmiddel. In de televisiecommercial wordt gezegd: “9 op de 10 vrouwen zeggen dat seks lekkerder is met een glijmiddel”. In de televisiecommercial verschijnt daarbij de tekst: “*Consumentenonderzoek:91% van 2.451 akkoord met deze bewering. UK/DUX/1218/0238b 2012”. Verder wordt onder meer gezegd: “Voor die drogere dagen staat je glijmiddel altijd klaar”.

 

Samenvatting van de klacht

Niet duidelijk is waarom adverteerder stelt dat 9 van de 10 vrouwen seks lekkerder vinden met een glijmiddel. Daarnaast wordt beweerd dat er dagen zijn dat een vrouw een drogere vagina zou kunnen hebben. Deze droogheid is het gevolg van het ontbreken van seksuele opwinding. De commercial geeft een onjuist beeld van de vrouwelijke seksualiteit en is in strijd met de waarheid. Verder acht klaagster de televisiecommercial in strijd met het algemeen belang, een gevaar voor de lichamelijke volksgezondheid van de gemiddelde jongere vrouw en inspelend op gevoelens van angst. Er wordt een product “aan de vrouw gebracht” dat overbodig is. Als een product gericht wordt op jonge vrouwen en wordt gezegd dat het hun plezier zal verhogen, mag het geen gevaar voor hun welbevinden opleveren. De televisiecommercial creëert een probleem: er wordt feite beweerd dat als men niet vochtig is (dat wil zeggen geen opwinding voelt) men een glijmiddel kan gebruiken om toch seks te hebben.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de televisiecommercial wordt de bewering dat “9 op de 10 vrouwen zeggen dat seks lekkerder is met een glijmiddel” onderbouwd door een duidelijke verwijzing naar een consumentenonderzoek onder 2.451 vrouwen. Ervan uitgaande dat deze verwijzing juist is, kan de hier bedoelde bewering niet misleidend of in strijd met de waarheid worden geacht.

2)  Het overige gedeelte van de klacht betreft de aanprijzing van het onderhavige product “voor die drogere dagen”. De bezwaren van klaagster betreffen niet zozeer de wijze waarop het product wordt aangeprezen, maar (de noodzaak voor) het product zelf. Volgens haar is dit product overbodig indien een vrouw seksueel opgewonden is en zou het niet mogen worden aangeprezen om vrouwen niet in problemen te brengen. Wat daarvan verder zij, het betreft een legaal product dat mag worden aangeprezen voor het doel waarvoor het dient. Nu de wijze waarop adverteerder dat doet niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code is, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken