a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00160

Datum:

13-03-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft verpakkingen van producten die worden verkocht onder het huismerk G’woon van Spar, waarbij klager de klacht heeft toegespitst op de G’woon verpakking van gezouten cashewnoten. Op deze verpakking staat achter het huismerk G’woon: “met een korreltje zout”.

 

Samenvatting van de klacht

Door de combinatie van ‘G’woon’ en de volgende regel tekst ontstaat een directe verbinding tussen de betekenis van gewoon (alledaags, normaal) en die tekst. De combinatie van huismerk en tekst zet daardoor aan tot gebruik en maakt de ongezondere aard van het product zeer bewust gewoon. Dit vergoelijkt het ongezonde karakter van het product in die zin dat het allemaal wel zou meevallen. Waar het ongezonde producten betreft, acht klager de

combinatie van ‘G’woon’ en de tekst “met een korreltje zout” daarom ontoelaatbaar”.

 

Het oordeel van de voorzitter

Het teken G’woon zal door de gemiddelde consument vermoedelijk zo worden opgevat dat het om een lijn van producten gaat waarmee adverteerder geen pretenties heeft anders dan deze als regulier huismerk te koop aan te bieden. Het woord ‘gewoon’ heeft ook geen specifieke betekenis in die zin dat de producten voordelen zouden bieden voor de gezondheid van de mens of de voedingswaarde van producten. Het ligt daarom niet voor de hand te veronderstellen dat de gemiddelde consument een dergelijke betekenis zal toekennen aan het teken G’woon dat inhoudelijk onmiskenbaar een verwijzing is naar ‘gewoon’ en door klager ook in die zin is opgevat. Naar het oordeel van de voorzitter wordt het voorgaande niet anders door de toevoeging “met een korreltje zout”. Dit maakt duidelijk dat aan het product zout is toegevoegd, maar heeft geen andere betekenis dan dat. Van het vergoelijken van het ongezonde karakter van het product, zoals klager stelt, is geen sprake. De gehele tekst “G’woon met een korreltje zout”, zal door de gemiddelde consument ook niet anders worden begrepen dan dat het gaat om een huismerkproduct waaraan zout is toegevoegd. Nu van misleiding of strijd met een bijzondere reclamecode geen sprake is, wordt beslist als volgt

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken