a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2017/00692/A

Datum:

20-10-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial in de vorm van een “horrorfilmpje” waarin ‘Halloween Fright Nights’ in Walibi worden aangeprezen.

De uiting vangt aan met de woorden “Halloween Fright Nights” en het logo van Walibi (de rode letter ‘W’) rechtsonder in beeld. Er is onheilspellende muziek en geneurie te horen, kennelijk door de persoon die in een lange zwarte jas en zwarte laarzen met twee rode jerrycans naar een trap loopt en deze – sinister lachend – op klimt. Vervolgens is een gedeelte van zijn ‘horrorclown’-achtige gezicht te zien en met zijn witte handschoenen zet hij de jerrycans neer. Vervolgens is het angstige gezicht te zien van een vastgebonden jonge vrouw waarvan de mond met een bebloede witte lap stof is gesnoerd. In beeld is te zien hoe zij probeert om zich los te krijgen en met grote angstige ogen in de richting van de ‘horrorclown’ lijkt te kijken en paniekerig tegenstribbelt terwijl ‘de horrorclown’ ‘de benzine’ over haar heen giet. In beeld komt vervolgens dat hij een aansteker aansteekt en deze gooit, kennelijk naar de schreeuwende vrouw, waarna de hevig brandende stellage in beeld wordt gebracht. Daarnaast staat de luid lachende ‘horrorclown’. In beeld verschijnen daarbij onder meer de woorden: “Walibi presents Halloween Fright Nights” en linksboven de pictogrammen die verwijzen naar ‘16+’, angst en grof taalgebruik. De voice-over luidt: “Halloween Fright Nights (…) dit jaar grootser en gruwelijker dan ooit (..)”.

 

De klacht

Klaagster vindt deze uiting met bloed besmeurde killerclown angstaanjagend voor kinderen en ook zelf ronduit akelig. Er wordt een lugubere, angstaanjagende sfeer gecreëerd. Zij zagen de commercial om 20.15 uur, dus op tijdstippen dat haar kinderen van 9 en 15 jaar nog televisie kijken en zij slapen sindsdien niet goed meer en zijn bij ieder reclameblok bang dat deze commercial weer komt.

 

Het verweer

Walibi organiseert “Halloween Fright Nights” voor ‘teenagers’ en ‘young adults’ waarbij we een adviesleeftijd van 16 jaar meegeven. Om die reden zenden wij deze commercial in de avond en pas na 20 uur uit, zoals al eens is geadviseerd door de Reclame Code Commissie en waar adverteerder zich ook aan houdt.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de televisiecommercial omdat deze angstgevoelens oproept bij kinderen en derhalve in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen waarop (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.

2. Met inachtneming van de genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt. In de commercial, die in feite een korte horrorfilm is, wordt door beeld en geluid een angstaanjagende sfeer gecreëerd, onder meer door de beelden van een met touwen vastgebonden vrouw waarvan de mond met een doek is gesnoerd. Het gezicht van de vrouw is close-up in beeld en duidelijk is dat zij zeer angstig is doordat zij zich realiseert dat zij in brand zal worden gestoken. Naar het oordeel van de Commissie zijn deze beelden dermate angstaanjagend dat het uitzenden van de commercial op tijdstippen dat (jonge) kinderen televisie kijken niet wenselijk is en in strijd met de goede smaak en fatsoen voor zover deze worden uitgezonden voor 20.00 uur. Uit het verweer volgt dat adverteerder de uiting niet voor 20.00 uur heeft laten uitzenden. De Commissie gaat er om die reden en in lijn met eerdere beslissingen van de Commissie vanuit dat (jonge) kinderen in beginsel niet met de uiting zullen worden geconfronteerd. Voor zover de uiting later op de avond na 20.00 uur wordt uitgezonden, overweegt de Commissie dat de uiting duidelijk naar een Halloween-evenement verwijst en aansluit bij de aard van Halloween. Er is sprake van een filmische, niet realistische, vormgeving en door aan te vangen met “Halloween Fright Nights”, het logo van Walibi (de rode letter ‘W’) steeds rechtsonder in beeld en afsluitend nogmaals “Walibi presents Halloween Fright Nights” is de uiting voldoende herkenbaar als reclame in het kader van Halloween.

3. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen de uiting zal kunnen waarderen. Dit leidt echter niet tot een ander oordeel. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken