a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0486B

Datum:

30-10-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Vingino Jeans B.V., die op de zender Jetix wordt uitgezonden en waarin kinderen die Vingino broeken dragen rondspringen en dansen. Onder andere wordt gezegd: “Ben jij een vetcoole jumper? Ben jij trendy? Dan past er maar één jeans bij jou. Vingino. Dus trek hem aan en voel je een echt model”.

De klacht

De uiting is in strijd met artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code en artikel 2 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC), omdat het voor de kinderen moeilijk is om te herkennen dat hier sprake is van een reclame. De voice-over komt overeen met die van Jetix. Dezelfde stem die de tekenfilms aankondigt, prijst de jeans aan.

De uiting is misleidend in de zin van artikel 1 KJC, omdat de broek je niet het gevoel geeft “een echt model” te zijn.

Kinderen zijn gevoelig voor ‘peer group pressure’ en worden onder druk gezet om met deze broek ‘er bij te horen’ en ook ‘vetcool’ te zijn. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 3 KJC.

Het verweer

De uiting toont spelende kinderen die Vingino dragen en jumpen zwaaien en lachen met elkaar.
De uiting is niet misleidend, omdat de uiting alleen appelleert aan een gevoel, een associatie zoals bij bijvoorbeeld “voel je stoer” ook het geval is.
De uiting is niet in strijd met artikel 2 KJC, omdat deze geen schade berokkent. Het is een gewone reclame.
Er worden kinderen getoond die Vingino dragen en die spelen, plezier met elkaar maken en lachen. De uiting is niet in strijd met artikel 3 KJC.
De uiting is duidelijk als zodanig herkenbaar. Het wordt alleen uitgezonden in de reclameblokken die duidelijk van de programma’s gescheiden zijn. Ook door de opmaak en de inhoud is de uiting duidelijk als reclame herkenbaar. Desondanks is de voice-over per 1 september jl. vervangen.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht de uiting voldoende als reclame herkenbaar, omdat deze in het reclameblok wordt uitgezonden en een duidelijk aanprijzend karakter heeft dat ook door de doelgroep zal worden herkend. Dat de voice-over ook gebruikt wordt voor programma-aankondigingen doet aan dit oordeel niet af.

De mededeling “trek hem aan en voel je een echt model” is een aanprijzing waarbij gebruik is gemaakt van in de reclame niet ongebruikelijke overdrijving en die dus niet letterlijk genomen dient te worden. De gebruikte overdrijving is niet van dien aard dat de uiting hierdoor misleidend is. Het is ook voor kinderen voldoende duidelijk dat het dragen van een Vingino broek er niet toe zal leiden dat de gevoelswereld zich totaal zal omzetten in dat van een echt model.

Dat een uiting een kind stimuleert om het product te willen hebben om erbij te horen, betekent niet dat de uiting suggereert dat het kind er helemaal niet bij hoort als het zo’n broek niet draagt. Dat het hebben van een Vingino broek kinderen sociaal voordeel biedt ten opzichte van andere kinderen of dat het niet hebben daarvan tot het tegenovergestelde effect leidt, wordt niet gesuggereerd.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken