a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2010/00109

Datum:

01-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie voor de kledingwinkel ‘De Broekeboet’ in de krant ‘Schagen op zondag’.

In de advertentie staat onder meer de tekst:

“De gehele kerstvakantie

2 jeans voor 100 euro”.

Naast deze tekst staat een aantal personen afgebeeld.

 

De klacht

 

Klager kocht naar aanleiding van de advertentie op 23 december 2009 twee spijkerbroeken. Hiervoor moest klager € 120,- betalen. De medewerker in de winkel deelde mee dat de actie slechts gold voor de in de advertentie afgebeelde broeken. Nu dit niet in de advertentie wordt vermeld, acht klager deze misleidend.

 

Verweer

 

Adverteerder stelt dat zij een kledingwinkel is, gespecialiseerd in spijkerbroeken. Derhalve bestaat haar assortiment uit een grote diversiteit aan spijkerbroeken, wat een grote diversiteit aan prijzen tot gevolg heeft. De laatste 9 jaar maakt adverteerder op vergelijkbare wijze reclame. Omdat de namen van de spijkerbroeken de meeste mensen weinig zeggen, adverteert zij meestal met foto’s van de broeken. Tot op heden is er op de meer dan 550 vergelijkbare advertenties nog nooit een negatieve reactie gekomen.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Naar is komen vast te staan, geldt de genoemde ‘2 jeans voor 100 euro’-actie uitsluitend voor de spijkerbroeken die in de uiting zijn afgebeeld. De Commissie is van oordeel dat dit, nog daargelaten dat men uit de afbeelding niet kan opmaken om welke spijkerbroeken het precies gaat, uit de uiting niet is af te leiden. Deze essentiële informatie had naar het oordeel van de Commissie wel in de uiting moeten staan. Nu de genoemde informatie ontbreekt, is de Commissie van mening dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken