a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2018/00737

Datum:

12-11-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een poster op de ruit van de winkel van adverteerder te Heerlen waarop staat:

“LET’S

DENIM!

30% OFF

ALL JEANS”

   

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat de korting alleen geldig blijkt te zijn op vrouwen jeans en niet op mannen jeans. Volgens klager stonden er geen voorwaarden bij de actie.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Adverteerder legt in haar verweer stickers over waarop de voorwaarden (onder meer dat de korting enkel van toepassing is op jeans van de damescollectie herfst/winter 2018) van de actie staan. Volgens adverteerder is de actie alleen gepromoot in de fysieke winkels die de damescollectie verkopen. De actie is niet misleidend of onwaar nu de uiting in al haar etalages geplaatst is en de informatie hierop duidelijk en uitgebreid beschreven staat zodat het begrijpelijk is voor haar klanten, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter stelt vast dat de bestreden uiting afwijkt van de door adverteerder overgelegde “sticker”. Nu in de door haar overgelegde “sticker” voorwaarden worden genoemd die duidelijk maken dat de korting voor de damescollectie geldt. Het wordt door adverteerder niet bestreden dat de uiting in de etalage van een winkel hangt waar (ook) heren kleding wordt verkocht. In de onderhavige uiting wordt uitdrukkelijk vermeld dat 30% korting wordt gegeven op “all jeans”. Niet is vermeld dat deze korting enkel geldt op dames jeans. Dit is een belangrijke beperking van aanbod en betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen en die daarom in de uiting duidelijk moet worden vermeld.

2) Blijkens het bovenstaande is de voorzitter van oordeel dat in de uiting sprake is van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken