a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Dossiernr:

2018/00811

Datum:

10-12-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial voor de boodschappenservice van Stockon.

In de commercial is te zien dat een man thuis op de bank boodschappen bestelt bij Stockon, die vervolgens door een bestelbus van PostNL bij hem worden bezorgd. Door de voice-over wordt gezegd, voor zover hier van belang: “De bestelling wordt overal in Nederland klimaatneutraal (…) thuisbezorgd.”

 

De klacht

In de commercial wordt volgens klager gezegd dat de boodschappen emissieneutraal worden thuisbezorgd. Dat is niet juist, omdat PostNL geen enkele bus heeft die elektrisch rijdt. De voertuigen van PostNL rijden op benzine of diesel en zijn dus niet emissieneutraal. Met de commercial haalt Stockon ongeoorloofd voordeel uit een maatschappelijk belangrijk thema. Klager vindt de reclame daarom misleidend.

 

Het verweer

In de commercial wordt niet geclaimd dat de boodschappen ‘emissieneutraal’ worden thuisbezorgd, zoals klager stelt. In de reclame wordt gezegd “klimaatneutraal”. Die claim is juist, aldus Stockon, nu haar dienstverlening blijkens externe toetsing voldoet aan de standaard Klimaatneutraal Gegarandeerd van Climate Neutral Group. Dit houdt in dat de CO2-uitstoot van de bezorging van de boodschappen juist is berekend, dat er voldoende inspanningen zijn en worden gepleegd om de CO2-uitstoot te reduceren en dat CO2-compensatie plaatsvindt met gecertificeerde klimaatcompensatieprojecten. Stockon wijst in dit verband op het logo Klimaatneutraal Gegarandeerd dat zij mag voeren.

Verder voert Stockon aan dat PostNL weliswaar nog auto’s heeft die op fossiele brandstoffen rijden, maar dat PostNL daarnaast over steeds meer auto’s op biogas of elektrische auto’s beschikt. Stockon legt informatie over van de website van PostNL met betrekking tot het reduceren van de CO2-uitstoot. Omdat die uitstoot goed is berekend, kan Stockon de CO2-uitstoot die bij haar dienstverlening overblijft compenseren, waardoor haar boodschappenservice klimaatneutraal is. Ten slotte voert Stockon aan dat zij op haar website toelicht wat ‘klimaatneutraal’ inhoudt.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de commercial omdat Stockon daarin volgens klager ten onrechte zegt dat de boodschappen ‘emissieneutraal’ worden thuisbezorgd. Nu de commercial niet de claim ‘emissieneutraal’ bevat, kan deze klacht niet slagen.

2.

De Commissie vat klagers algemene bezwaar dat sprake is van misleidende reclame zo op dat hij de commercial in strijd acht met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC). In dit artikel is bepaald, kort samengevat, dat reclame de consument niet mag misleiden over milieuaspecten van de producten die in de reclame worden aangeprezen. ”Klimaatneutraal” (thuisbezorgd) moet worden aangemerkt als een milieuclaim in de zin van de MRC.

3.

Ook deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. Stockon heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat, voor zover sprake is van CO2-uitstoot die het gevolg is van de bezorging van de boodschappen, deze (gecontroleerd berekende) hoeveelheid CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door middel van investeringen in gecertificeerde klimaatcompensatieprojecten. Aldus wordt de consument niet misleid door het begrip “klimaatneutraal”, zoals dat in de commercial wordt gebruikt.

4.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken