a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00142

Datum:

26-03-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial waarin de sauzen van Remia worden aangeprezen.

Te zien is hoe “Sjef Pouwermans, chef” in een ‘keuken’ in een bos (vlees)gerechten bereidt en deze ‘versiert’ met sauzen van Remia. Ondertussen zegt hij onder meer: “Ik wil alleen maar koken voor mensen als het ook lekker is voor de natuur” en “Ik wil gewoon het lekkerste koken voor het milieu. Voor elk milieu, daar ben ik heel eerlijk in.” “Culinair journalist Hein J. Miller” zegt, terwijl hij naast een stapel boeken van eerdergenoemde chef-kok zit: “Hij is de eerste die werkt met volledig klimaatneutraal geproduceerde sauzen.” Aan het eind van de commercial worden verschillende flacons sauzen getoond en verschijnt een symbool in beeld met de tekst “Remia produceert 100% klimaatneutraal”.

 

De klacht

Remia beweert in de commercial 100% klimaatneutraal te zijn. Dit is niet mogelijk, aldus klager, omdat Remia haar sauzen verpakt in plastic flessen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de commercial wordt niet over de verpakking van de sauzen gesproken, maar wordt benadrukt dat de sauzen van Remia 100% klimaatneutraal worden geproduceerd. De informatie hierover is voor iedereen gemakkelijk terug te vinden op de website van Remia. Adverteerder wijst in dit verband op haar MVO-brochure, waarin staat welke initiatieven Remia heeft ondernomen “om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen”, met als gevolg dat Remia “vanaf begin 2017 Klimaat Neutraal produceert”.

 

Het oordeel van de Commissie

Volgens klager beweert Remia in de commercial ten onrechte 100% klimaatneutraal te zijn, omdat haar sauzen zijn verpakt in plastic flessen.

Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. De commercial bevat een onmiskenbaar humoristisch bedoelde verhaallijn, waarin de kookkunst wordt geprezen van een ‘chef-kok’ die onder andere spareribs, een frikandel en friet bereidt met Remia sauzen en daarmee volgens de culinair recensent “een Michelin-ster van het volk” verdient. In dit verband wordt gezegd dat de chef-kok “de eerste [is] die werkt met volledig klimaatneutraal geproduceerde sauzen”. Uit het geheel van de commercial wordt naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk dat de aanduiding “klimaatneutraal” (alleen) slaat op de productiewijze van de sauzen zelf en niet (tevens) op de verpakking daarvan.

Dat de sauzen klimaatneutraal worden geproduceerd, is door klager niet betwist. Bovendien heeft Remia voldoende aannemelijk gemaakt dat de productie klimaatneutraal genoemd mag worden, door te verwijzen naar de inhoud van haar MVO-brochure, die op haar website is opgenomen en die in het verweer deels is geciteerd. Hierin wordt onder meer vermeld dat Remia alleen gebruik maakt van groen gas en groene stroom, en wordt gewezen op vermindering van de transportbewegingen, verwarming van het tankenpark, waarin haar oliën worden opgeslagen met restwarmte uit de fabriek, en inkoop van grondstoffen uit duurzame landbouw en veeteelt.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken