a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2019/00037

Datum:

04-03-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de uiting in een folder van Kruidvat waarin bij een kortingsactie voor batterijen met de aanduiding “2+2 gratis”, boven de afbeelding van verpakkingen van diverse batterijen staat: 

“Kruidvat batterijen

Keuze uit het hele assortiment. M.u.v. volumeverpakkingen.

Alle combinaties mogelijk”.

 

De klacht

Klager wilde gebruik maken van deze kortingsactie voor hoorbatterijen maar begreep in de winkel van een medewerkster dat de hoorbatterijen niet in de aanbieding zijn. Omdat in de advertentie staat dat de actie het hele assortiment betreft, is klager van mening dat sprake is van misleidende reclame. 

 

Het verweer

Abusievelijk is de uitzondering van hoorbatterijen niet meegenomen in onderhavige actie. Adverteerder heeft een voorbeeld van een eerdere uiting bij een actie voor batterijen overgelegd waarin deze uitzondering wel is benoemd en benadrukt in de toekomst beter op te letten dat de uitzonderingen worden weergegeven.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Niet is in geschil dat in de bestreden uiting een fout is gemaakt. In de uiting met een kortingsactie voor batterijen waarbij staat dat keuze kan worden gemaakt uit het hele assortiment is abusievelijk de uitzondering op de actie voor hoorbatterijen niet weergegeven.

2) Dat een bepaald soort batterijen is uitgesloten van de actie waarvoor reclame wordt gemaakt, is een beperking waarop de gemiddelde consument niet bedacht is. Om te voorkomen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet, dient deze informatie daarom op duidelijke wijze te worden vermeld in de uiting. Nu het gaat om essentiële informatie, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De voorzitter ziet aanleiding om ervan uit te gaan dat sprake is geweest van een eenmalig incident, zodat geen gevaar voor herhaling bestaat. Gelet hierop zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat ten aanzien van beide verweerders een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

 

De beslissing

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken