a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0125

Datum:

14-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een uiting van Gustavsson Vandermark Orthomoleculair Laboratorium op de website http://www.slimmingdrops.nl waarin onder andere staat: “revolutionaire afslankdruppels”, “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, optimaliseert de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar- en dat is de crux- het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling reguleren” en “Het product is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten”.

De klacht

Slimming Drops bevat cafeïne (maté thee, Guarana, cola noot en groene thee), twee diuretica (java thee en grote wolfsklauw), een drastisch laxeermiddel (vuilboom), een plant die op de schildklier werkt (blaasjeswier) en verder aardpeer en Panax ginseng. Het product bevat niets dat de vetverbranding stimuleert, de spijsvertering optimaliseert of de opname van vet door het lichaam vermindert. Om die reden is de uiting misleidend.

De keuringsraad KOAG/KAG

De uiting valt onder de competentie van de KAG maar is niet aan de KAG voorgelegd en niet voorzien van een geldig toelatingsnummer.
De uiting zou niet door de KAG worden goedgekeurd, omdat de claims, waarin wordt gezinspeeld op de snelheid en mate van gewichtverlies, in strijd zijn met artikel 12 b van de Europese Verordening voor Voedings- en Gezondheidsclaims voor Levensmiddelen, artikel 6:194 BW en de artikelen 7 en 22 van de Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten.

Het verweer

De werking van Slimming Drops is gebaseerd op een combinatie van het stimuleren van het energieniveau en het stimuleren van de vetverbranding. Adverteerder legt een productdossier over om deze werking aannemelijk te maken. Het dossier bevat teksten over ingrediënten van het product en samenvattingen van enige artikelen met verwijzingen naar andere bronnen.

Het oordeel van de Commissie

Klager heeft gemotiveerd weersproken dat Slimming Drops de in de uiting aan het product toegeschreven werking heeft. Adverteerder dient derhalve de juistheid daarvan aan te tonen.

Adverteerder heeft geen wetenschappelijke artikelen overgelegd ter onderbouwing van de stellingen: “revolutionaire afslankdruppels” en “Slimming Drops stimuleert de vetverbranding, optimaliseert de spijsvertering en vermindert de opname van vet door het lichaam. Maar- en dat is de crux- het bevat tevens extracten die het energieniveau van het lichaam stimuleren en de stofwisseling reguleren”. Adverteerder heeft slechts enige samenvattingen van artikelen overgelegd, waarin met betrekking tot een aantal ingrediënten voorzichtige conclusies staan die niet met adverteerders stellingen in de uiting overeenkomen. Gelet op het voorgaande is de in de uiting aan Slimming Drops toegeschreven werking niet aannemelijk gemaakt en is de Commissie van oordeel dat de uiting onjuiste informatie bevat als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken