a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0126

Datum:

27-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende van Drogisterij De Rode Pilaren, De Tuinen en Distribvutiecare BV afkomstige uitingen:
a. twee identieke paginagrote reclame-uitingen die hebben gestaan in de Provinciale Zeeuwse Courant van 20 februari 2008 en waarin onder meer de producten Prosta Totaal, Gingko Biloba en Cran Combi, worden aangeprezen en
b. de website http://www.lekkerinmijnvel.nl/ voor zover daarop de producten Prosta Totaal, Gingko Combi en Cran Combi worden aangeprezen.

De klacht

Klager heeft met betrekking tot de wijze waarop de verschillende producten in de verschillende reclame-uitingen worden aangeprezen de volgende bezwaren.
A. Prosta Totaal bevat kruiden, vitamines, mineralen en nog andere voedingsstoffen.
Bewijs dat deze stoffen het in de uitingen genoemde effect hebben, ontbreekt. Ook is niet bekend of en zo ja welke onderlinge interacties tussen de verschillende bestanddelen plaatsvinden. Men kan er niet vanuit gaan dat de totale werking van Prosta Totaal de som is van de werking van de individuele bestanddelen.
B. Wetenschappelijk bewijs dat Gingko Biloba de in de uitingen beloofde werking heeft, ontbreekt.
C. Dat Cran Combi het in de advertentie genoemde effect op de blaas heeft, is niet aannemelijk.
Daarbij komt dat het, anders dan op de website staat, beslist niet goed is voor de nieren.

Het verweer

Drogisterij De Rode Pilaren voert aan dat door Distributiecare B.V, zonder overleg met hem, opdracht is gegeven tot plaatsing van de bewuste uiting.
Namens Distributiecare B.V. heeft Vemedia BV gesteld dat de bezwaren onvoldoende zijn gemotiveerd. Voorts wordt aangevoerd dat de uitingen zijn voorzien van een toelatingsstempel van de Keuringsraad KOAG/KAG. Dit betekent dat er voldoende onderbouwing is overgelegd voor de aannemelijkheid van de gebruikte claims. Bovendien vallen de producten onder de regeling van artikel 13 van de Europese Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen. De gebezigde claims komen voor op de lijst van voorstellen die de Nederlandse overheid aan de Europese autoriteiten (EFSA) heeft gedaan. Zonder onderbouwing worden claims en ingrediënten niet op deze lijst geplaatst. De EFSA zal de lijst uiterlijk in januari 2010 hebben beoordeeld. Tot die tijd mogen de op de lijst staande claims en ingrediënten worden gebruikt.
Met betrekking tot elk van de drie producten heeft adverteerder de juistheid van de door klager geuite bezwaren weersproken. Daarbij verwijst adverteerder tevens naar publicaties over het effect van verschillende ingrediënten en legt van sommige daarvan een korte samenvatting over.

De repliek

Klager handhaaft de bezwaren en wijst er nogmaals op dat er medische claims worden gebezigd waar het gaat om gezondheidsproducten. Stoffen die helpen bij het genezen van een ziekte zijn niet bij voorbaat geschikt om de gezondheid in stand te houden.

Het oordeel van de Commissie

Allereerst overweegt de Commissie dat zij niet alleen Drogisterij De Rode Pilaren en De Tuinen, nu deze in de onder a bedoelde uitingen zijn genoemd als verkooppunt van de aangeprezen producten, maar ook Distributiecare, die de uitingen als leverancier van de daarin aangeprezen producten heeft opgesteld en geplaatst, verantwoordelijk acht voor deze reclame-uitingen.

Klager heeft zijn tegen de verschillende uitingen geuite bezwaren voldoende gemotiveerd, als bedoeld in artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Waar adverteerder stelt dat de in de uitingen gebezigde claims staan op de lijst van claims die door de Nederlandse overheid is ingediend bij de EFSA en die mogen worden gebezigd zolang de EFSA deze claims niet heeft beoordeeld -doch uiterlijk tot januari 2010- overweegt de Commissie dat het feit dat op de bewuste lijst claims gekoppeld zijn aan bepaalde ingrediënten, niet betekent dat de in de uitingen met betrekking tot de daarin aangeprezen producten gebezigde claims niet misleidend of anderszins in strijd met de NRC zouden kunnen zijn. Onzeker is bovendien hoe het oordeel van de EFSA zal gaan luiden.

Met betrekking tot de claims die gebruikt worden bij de aanprijzing van de verschillende producten overweegt de Commissie als volgt.

Ad A. Prosta Totaal
Dat publicaties over verschillende ingrediënten erop wijzen dat deze ingrediënten, in bepaalde combinaties, een gunstig effect hebben op klachten aan de prostaat, betekent nog niet dat Prosta Totaal, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de uitingen, in het bijzonder op de website, wordt toegeschreven.

Ad B. Ginkgo Combi
Ook met betrekking tot de aanprijzing van dit product overweegt de Commissie dat het feit dat het product ingrediënten bevat die een gunstige invloed (kunnen) hebben op onder meer het geheugen en de concentratie, nog niet betekent dat Ginkgo Combi, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven.

Ad C. Cran Combi
Op grond van dezelfde overwegingen als hierboven onder Ad B is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet aannemelijk heeft gemaakt dat Cran Combi de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw). Meer specifiek is niet voldaan aan het bepaalde onder b van deze bepaling voor wat betreft de van het gebruik van de producten te verwachten resultaten. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Dat de uitingen voorzien zijn van een toelatingsstempel van de Keuringsraad KOAG/KAG leidt niet tot een ander oordeel. De Keuringsraad en de Commissie hebben een eigen bevoegdheid wat betreft de beoordeling of een reclame-uiting wordt goedgekeurd respectievelijk in overeenstemming is met de Nederlandse Reclame Code wordt bevonden, ook al kan dit ertoe leiden dat een door de Keuringsraad goedgekeurde uiting door de Commissie ontoelaatbaar wordt geacht.

7.
De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).
Met betrekking tot de onder a bedoelde uitingen beveelt zij de adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Met betrekking tot de onder b bedoelde website beveelt zij Distributiecare aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken