a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0509

Datum:

26-11-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de verpakking van de Unox bospaddestoelensoep “met cantharellen en kervel” van Unilever Nederland. Op de ingrediëntendeclaratie aan de achterzijde van de verpakking staat onder meer: “paddestoel 3,9% (champignon 2%, nameko), bospaddestoel 2,6% (boleet 2%, cantharel 0,6%)” .

De klacht

Door de verpakking van de bospaddestoelensoep wordt in woord en beeld de indruk gewekt dat er meerdere cantharellen in de soep zitten. De soep blijkt echter, nadat deze door een zeef is gehaald, minder dan één cantharel per verpakking te bevatten. Gelet hierop is het gebruik van de meervoudsvorm “met cantharellen” op de verpakking in strijd met de werkelijkheid en daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw.

Het verweer

Aangezien het ingrediënt (bos)paddestoel in de naam van de soep voorkomt en ook opvallend in woord en beeld op de verpakking naar dat ingrediënt wordt verwezen, heeft adverteerder op de achterzijde van de verpakking bij de ingrediëntendeclaratie duidelijk vermeld welke soorten en percentages paddenstoelen in de soep zijn verwerkt. Adverteerder voldoet daarmee aan de eisen van artikel 10 lid 1 en 4 van het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen (Besluit van 10 december 1991, Stb. 1992, 14), houdende regelen betreffende de etikettering van levensmiddelen. De consument kan zo exact vaststellen hoeveel cantharel in de bospaddestoelensoep is verwerkt. In een pak van 570 ml. zit 0,6% cantharel. Dat betekent 3,5 gram cantharel per zak. Niet ter zake doet hoeveel cantharellen het betreft. Er is geen sprake van oneerlijke reclame.

De mondelinge behandeling

Klager heeft zijn standpunt toegelicht. Adverteerder heeft zijn standpunt bij monde van mr. De Jongh voornoemd doen toelichten, dit mede aan de hand van de overgelegde pleitnotities. Partijen handhaven hun standpunten.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat de verpakking van de bospaddestoelensoep voldoet aan de eisen van artikel 10 lid 1 en 4 van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen (Besluit van 10 december 1991, Stb. 1992, 14). Dit sluit toetsing aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code niet uit. Deze toetsing blijft beperkt tot het gebruik van de woorden “met cantharellen”. Klager heeft toegelicht dat hij geen bezwaar heeft tegen de op de verpakking aanwezige foto’s en verdere teksten.

Klager stelt dat de woorden “met cantharellen” misleidend zijn, omdat deze meervoudsvorm in strijd met de werkelijkheid suggereert dat er in de verpakking van de bospaddestoelensoep twee of meer cantharellen zitten. Dienaangaande is van belang dat, zoals uit de ingrediëntendeclaratie op de verpakking blijkt, de bospaddestoelensoep voor 0,6% uit het ingrediënt “cantharel” bestaat. Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat dit overeenstemt met 3,5 gram van dit ingrediënt per verpakking. Het is de Commissie niet duidelijk geworden of dit gewicht correspondeert met één of meer cantharellen per verpakking. Vooralsnog ziet de Commissie geen aanleiding om aan te nemen dat dit gewicht noodzakelijkerwijs meebrengt dat in de onderhavige soep slechts één cantharel per verpakking is verwerkt. Ook indien dat wel zo zou zijn, kan de uiting op grond van het volgende evenwel niet misleidend worden geacht.

De redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument – die geacht wordt de ingrediëntendeclaratie te lezen voordat hij tot de aankoop van een product besluit – zal naar het oordeel van de Commissie bij een product als bospaddestoelensoep in het algemeen meer belang hechten aan de vraag hoe groot het procentuele aandeel van een bepaald ingrediënt is, dan aan de vraag hoeveel exemplaren van dat ingrediënt zijn gebruikt.

In het onderhavige geval zal de consument derhalve meer belang hechten aan het procentuele aandeel van het ingrediënt cantharel in de soep, dan aan de vraag hoeveel cantharellen (exemplaren) in de soep zitten. Hieruit volgt dat het gebruik op de verpakking van een enkel- of meervoudsvorm met betrekking tot het ingrediënt cantharel niet van wezenlijke invloed is op de beslissing van de consument om het product al dan niet te kopen. Nu derhalve geen sprake is van (de mogelijkheid van) een wezenlijke verstoring van het economische gedrag van de gemiddelde consument als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw), is geen sprake van misleidende c.q. oneerlijke reclame. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken