a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00924

Datum:

24-01-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de verpakking van het product “Melkan UHT amandeldrink ongezoet met toegevoegd calcium en vitamines B12, B2 en D2”.

 

De klacht

De term “ongezoet” is zeer misleidend, omdat er maltodextrine in de amandeldrink zit. Bewust wordt de minder bekende naam maltodextrine gebruikt om de term suiker te vermijden. Verder stelt klager te twijfelen over het gehele product, aangezien het eigenlijk suikerwater is met amandelsmaak, welke smaak volgens hem ook niet uit 2% amandel gehaald kan worden.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De term ‘suiker’ wordt op de verpakking niet vermeden: het aandeel suikers is expliciet in de voedingswaardevermelding weergegeven (0,1 g/100 ml). Deze suikers zijn volledig afkomstig uit de amandelen in het product. Er zijn geen suikers (mono- en disacchariden) toegevoegd aan het product. Maltodextrine is een koolhydraat en is om functionele redenen toegevoegd als textuurverbeteraar en niet als zoetend bestanddeel. De zoetkracht van maltodextrine is zeer beperkt en heeft – in de extreem minimale hoeveelheid waarin het aanwezig is – geen zoetende functie en levert geen significante bijdrage aan de inname van suiker. De voedingswaardevermelding op de verpakking informeert gebruikers duidelijk over de hoeveelheid koolhydraten en suikers. De aanduiding “ongezoet” in de benaming van het product is juist als onderdeel van de beschrijvende benaming van het levensmiddel, aldus adverteerder.

Verder betwist adverteerder dat het product gekwalificeerd kan worden als ‘suikerwater met amandelsmaak’, nu het slechts 0,1 gram suikers per 100 milliliter bevat. Klagers opmerkingen over de smaak van de amandeldrink moeten als zijn persoonlijke beleving van het product worden beschouwd.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De aanduiding “ongezoet” in de benaming van de UHT amandeldrink heeft naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument dezelfde betekenis als “zonder toegevoegde suikers”. Aldus is de aanduiding “ongezoet” aan te merken als een voedingsclaim in de zin van Verordening (EU) Nr. 1924/2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen (hierna: Claimsverordening). Krachtens artikel 8 van de Claimsverordening en de daarbij behorende bijlage is de claim dat aan een levensmiddel geen suikers zijn toegevoegd – en elke andere claim die voor de consument waarschijnlijk dezelfde betekenis zal hebben – alleen toegestaan als aan het product geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte levensmiddelen zijn toegevoegd.

2. Maltodextrine is een koolhydraat en geen mono- of disaccharine. De Commissie begrijpt dat maltodextrine op zichzelf genomen in staat is te dienen als zoetend bestanddeel, met dien verstande dat – mede gelet op hetgeen adverteerder stelt over de beperkte zoetkracht van maltodextrine – het zoetend effect ervan afhankelijk is van de in het product verwerkte hoeveelheid. Uit hetgeen bij verweer is aangevoerd volgt dat de hoeveelheid maltodextrine in dit geval onvoldoende is voor een zoetend effect en uitsluitend dient als textuurverbeteraar. Op grond hiervan moet de aanduiding “ongezoet” juist worden geacht.

3. De Commissie laat de twijfels die klager zegt te hebben over de samenstelling en de smaak van de amandeldrink buiten bespreking, nu deze geen betrekking hebben op reclame-uitingen maar op klagers persoonlijke waardering van het product op zich.

4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken