a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00665

Datum:

25-11-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een advertentie op een aanplakbord bij de productschappen in een C1000 supermarkt, waarop reclame wordt gemaakt voor het product ‘Tagatesse’ van adverteerder. In de advertentie staat onder meer: “Dé nieuwe gezonde suiker!”.

 

De klacht

 

De claim dat het product van adverteerder “gezonde suiker” is, is misleidend en onjuist om de volgende drie redenen:

1. suiker is geen noodzakelijk onderdeel van het menselijk dieet;

2. de suggestie wordt gewekt dat het bewuste product gezond is voor het lichaam, terwijl het geen voedingsstoffen bevat;

3. het product bevat Tagatose, dat blijkens informatie van adverteerder bij gebruik van 15 gram of meer per dag kan leiden tot winderigheid, misselijkheid en/of diaree.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft besloten om de bewuste claim in de toekomst uit de uitingen weg te laten.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Nu de klacht een reclame-uiting voor een voedingsmiddel betreft, toetst de Commissie deze in de eerste plaats aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV).

De mededeling: “Dé nieuwe gezonde suiker” impliceert dat er een verband bestaat tussen het betreffende levensmiddel en de gezondheid moet derhalve worden beschouwd als een gezondheidsclaim. Op grond van artikel 3 RVV mag alleen een gezondheidsclaim worden gebezigd indien wetenschappelijk materiaal beschikbaar is dat deze claim onderbouwt. Nu niet is gesteld of gebleken dat dergelijk materiaal aanwezig is, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 3 RVV.

 

Nu de juistheid van de claim door adverteerder niet aannemelijk is gemaakt, staat tevens vast dat zij onjuiste informatie heeft verschaft ten aanzien van de één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van arti­kel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de voordelen. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde con­sument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 3 RVV en 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken