a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00298

Datum:

29-06-2010

Uitspraak:

Vernietiging NIB

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de verpakking van de “Hongaarse cake” van adverteerder, waarop onder meer de tekst “Ambachtelijk 100% Roomboter” staat. Op de ingrediëntenlijst staat onder meer: “boterolie”.

 

De klacht

 

Door de vermelding op de verpakking wordt de indruk gewekt dat er 100% roomboter in de cake zit. Volgens de ingrediëntenlijst bevat de cake echter slechts boterolie, zonder dat het percentage is genoemd.

 

De beslissing tot terzijdelegging

De voorzitter oordeelde dat op grond van de verpakking en de ingrediëntenlijst moet worden aangenomen dat er in de cake uitsluitend roomboter is verwerkt, in de vorm van boterolie. Voorts oordeelde de voorzitter dat niet is gebleken dat adverteerder in strijd met een wettelijke bepaling handelt door op de verpakking te vermelden dat de cake met 100% roomboter is bereid.

Het bezwaar tegen de terzijdelegging

Klaagster dient bezwaar in tegen de terzijdelegging en stelt dat roomboter in de Europese wetgeving (1898/1987/EG) een gereserveerde aanduiding is. Voorts wijst klaagster in dit verband op een document van de Voeding en Waren Autoriteit (VWA), dat zij overlegt.

 

Het verweer

Adverteerder erkent dat het onjuist is dat in de ingrediëntendeclaratie het ingrediënt “boterolie” wordt genoemd. Het etiket is inmiddels aangepast en vermeldt nu het ingrediënt “boterconcentraat”, waardoor de claim “100 % roomboter” gerechtvaardigd is.

 

Adverteerder is van mening dat zij, zoals de voorzitter al oordeelde, met de claim geen enkele wettelijke regel overtreedt.

 

De repliek

 

Klaagster stelt onder meer dat het juist is dat de claim “100% roomboter” mag worden gebezigd als geen boterolie, maar boterconcentraat wordt gebruikt.

Zij stelt echter wel dat de verpakking, ook na de aanpassing ervan, in strijd is met artikel 10 van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen, nu het percentage boterconcentraat niet in de ingrediëntendeclaratie wordt genoemd.

 

De dupliek

 

Adverteerder licht haar standpunt nader toe en acht klaagsters stelling met betrekking tot het niet genoemde percentage boterconcentraat terecht. Adverteerder streeft ernaar om deze onjuistheid op korte termijn aan te passen.

 

Het oordeel van de Commissie

Vast is komen te staan dat de bewuste cake geen boterolie bevat, zoals in de ingrediëntendeclaratie stond, maar boterconcentraat. Gelet op klaagsters mededeling dat het ‘klopt’ dat de aanduiding “100% roomboter” in dat geval wel gebruikt mag worden, gaat de Commissie er van uit dat het bezwaar, voor zover dat is gericht tegen de mededeling “Ambachtelijk 100% Roomboter” op de verpakking, is komen te vervallen.

 

Wel wordt, naar door adverteerder is erkend, in strijd met artikel 10 van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen, de hoeveelheid van het betreffende ingrediënt niet genoemd. Gelet hierop is de uiting in strijd met de wet in de zin van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

 

Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie vernietigt de beslissing van de voorzitter en oordeelt dat adverteerder heeft gehandeld in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken