a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0651

Datum:

10-03-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de aan klager geadresseerde reclame-uiting van GroenLinks, die klager eind oktober 2007 van adverteerder heeft ontvangen.

De klacht

Klager ontving eind oktober 2007 van adverteerder een geadresseerde reclame-uiting hoewel hij bij e-mail van 14 mei 2003 aan adverteerder heeft gevraagd om zijn naam, adres en woonplaats uit adverteerders adressenbestand te schrappen.

Het verweer

Aan klagers verzoek van 14 mei 2003 is gevolg gegeven. Klager heeft in juni 2006 deelgenomen aan een kiezersonderzoek, bestaande uit een enquȇte die was verspreid via Milieudefensie Magazine. Onder in de bij deze enquȇte horende brief stond in een “P.S.” dat als men wel deelneemt aan het kiezersonderzoek maar geen prijs stelt op verdere post, men dit moet aangeven op het enquȇteformulier. Van die mogelijkheid maakte klager geen gebruik. Omdat klager wel zijn adresgegevens invulde is adverteerder ervan uit gegaan dat hij op de hoogte wenste te worden gehouden van adverteerders werk. In dat kader ontving hij eind oktober 2007 de gewraakte uiting. Gezien het vorenstaande is niet gehandeld in strijd met de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response.

De repliek

Adverteerders veronderstelling, dat klager (ook) partijpropaganda wilde (blijven) ontvangen, is niet juist. Bovendien ontbrak op het kiezersonderzoek de mogelijkheid om aan te geven dat men geen propaganda van adverteerder wil ontvangen.

Het oordeel van de Commissie

In de zich bij het kiezersonderzoek bevindende begeleidende brief staat weliswaar in een “P.S” maar niettemin zeer duidelijk dat indien men “geen prijs op verdere post” stelt, men dit moet aangeven op het enquȇteformulier. Van die mogelijkheid heeft klager geen gebruik gemaakt, hoewel er onder de op het formulier in te vullen NAW-gegevens ruimte was gelaten voor “Opmerkingen.”
Adverteerder mocht er derhalve vanuit gaan dat klager (weer) prijs stelde op post van adverteerder, zodat door adverteerder niet in strijd met de CBR, in het bijzonder niet met artikel 14 CBR, is gehandeld.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken