a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

129 Resultaten voor uw zoekopdracht "persoonsgegevens"

Opnieuw zoeken

Dossiernr:

2023/00323

Datum:

11-10-2023

Uitspraak:

VAF vernietigd (=aanbeveling)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
(Onder de beslissing van de Commissie staat de beslissing van de voorzitter d.d. 23-8-2023)   De bestreden uiting   Het betreft een door Nelson aan klager gezonden e-mail met als onderwerp “Profiteer direct van € 25,- korting!”. In de ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2023/00411

Datum:

15-09-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing gedeeltelijk (voor zover nodig)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame Op de website shop.fletcher.nl/actie staat een aanbieding voor een nachtje weg voor 2 personen. Er staat onder meer: “Van € 79,00 voor € 29,90 […] Je betaalt nu slechts € 29,90 voor een hotelovernachting voor twee per...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2023/00056

Datum:

03-04-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De omstandigheden die aanleiding hebben gegeven tot het indienen van de klacht Op 1 november 2022 is Thuis Uit Eten B.V. (hierna: Thuis Uit Eten) failliet verklaard. Klaagster was klant van dit bedrijf. Na het faillissement van Thuis Uit Eten heeft...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2022/00010

Datum:

14-02-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De klacht inclusief de repliek Klager stelt dat de e-mail waartegen hij bezwaar maakt een reclame-uiting is als bedoeld in artikel 1.2 van de Code reclame via e-mail 2012 (Code e-mail). De e-mail roept op tot het verspreiden van een uiting van een ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00529/I

Datum:

02-02-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het gaat om een advertorial voor de Nest Cam en de Nest Doorbell op tweakers.net (https://tweakers.net/plan/3272/nest-cam-en-nest-doorbell-testpanel-de-bevindingen-van-8-tweakers-op-een-rij.html). Hiervan maakt een video...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00469

Datum:

13-12-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Niet)-commerciele reclame
De uiting die het onderwerp is van de klacht De klacht betreft een door klager ontvangen geadresseerde brief van het Regionaal Energieloket van de gemeente Nijmegen met het onderwerp “Zonnepanelen en woningisolatie actie gemeente NijmegenR...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00462

Datum:

17-11-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een flyer met de titel: “Blokker prijzenstorm”. Op de voorkant van de flyer staat, voor zover hier relevant, de volgende tekst: “Gratis kans op 15.000.- en vele andere mooie prijzen!” “Zo doe je mee: ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2021/00470

Datum:

08-11-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing) (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Recreatie, amusement, cultuur en sport
Samenvatting van de klacht Klager heeft in oktober 2019 het ‘Het Grote Speelgoedboek’ van Bol.com in zijn brievenbus ontvangen. Hij heeft hierover contact opgenomen met adverteerder en zij gaf aan dat de bezorging was gebaseerd op een bestaande k...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00471

Datum:

27-10-2021

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Recreatie, amusement, cultuur en sport
Samenvatting van de klacht Klager staat ingeschreven bij Postfilter en heeft ten onrechte een direct mail namens New York Pizza ontvangen. Hierdoor is gehandeld in strijd met artikel 5.2 Code voor het gebruik van postfilter (Code Postfilter). Klage...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00255

Datum:

28-10-2021

Uitspraak:

VAF vernietigd (=aanbeveling)

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Overige (geen passende categorie)
Samenvatting van de klacht Klager stelt dat afzender zijn e-mailadres gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor hij het heeft verstrekt. Ondanks dat hij al meerdere malen heeft aangegeven dat hij dit niet wil. Na het invullen van een petitie op de...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2021/00171

Datum:

16-06-2021

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft de aanbieding van huurauto’s op de website http://cars.booking.com, meer specifiek de bij de prijzen geplaatste mededeling: “Gratis annuleren Boek nu, betaal later”   Samenvatting van de klacht Kl...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00623

Datum:

11-02-2021

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden uitingen Het betreft -zo stelt klager- “een groot aantal reclame-uitingen” op webpagina’s van bol.com (ofwel productpagina’s), waarop producten van GAEV Dutch Design, namelijk manchetknopen, door bol.com zijn weergegeven, die “...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00524 - CVB

Datum:

03-02-2021

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Personeelsdiensten

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Personeelsdiensten
Het College van Beroep [3 februari 2021] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een flyer die was gevoegd bij een brief van Defensie die is geadresseerd aan een (bijna) 17-jarige ...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00173

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Nutsvoorzieningen
De bestreden uiting Het betreft een uiting op Gaslicht.com. Bovenaan de uiting staat: “Gaslicht.com de onafhankelijke energievergelijker        Vragen? Wij zijn bereikbaar tot 22.00 uur”, waarbij telefoonnummers zijn vermeld. Daaronder staat:...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00482

Datum:

02-12-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

SMS/internet diensten
De uiting waarop de klacht betrekking heeft Het betreft een “Aan de bewoner(s) van” het adres van klager gerichte brief in een envelop. Op de envelop staat onder meer: “Binnenkort glasvezel in uw buurt? Samen gaan we het redden.&#...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00399

Datum:

28-09-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Verspreiding

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
Samenvatting van de klacht Klager beschouwt de reclame die hij heeft ontvangen in de vorm van een tekst bij de overschrijving van 0,01 naar zijn bankrekening als ‘spam’. Klager kent verweerder niet en hij heeft geen idee hoe zij aan zij...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00170/A

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een “Aan de bewoners” van het adres van klager geadresseerde brief (direct mail) met het aanbod om gedurende 8 weken de Volkskrant voor in totaal € 4,- te ontvangen.   Samenvatting van de kl...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2020/00030 - CVB

Datum:

16-06-2020

Uitspraak:

CVB Afwijzing Bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

Uitzenden/ICT
Het College van Beroep [16 juni 2020] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een abriposter van Radio 538 met de tekst:  “Druiper van je ex? Hierrr met je rekening 538 beta...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2020/00101

Datum:

14-05-2020

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk) met ALERT

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Vastgoed
De bestreden reclame-uitingen Het betreft: 1)  een (onder meer) in de gemeenten Nunspeet, Wijchen en Gemert-Bakel verspreide flyer van de Vastelastenbond. In het gedeelte van de flyer dat is overgelegd staat onder meer: “Kan mijn WOZ-waarde o...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00546

Datum:

25-11-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een e-mail van verweerder waarvan het onderwerp luidt: “Activeer nu uw account op het vernieuwde ako.nl.” en waarin staat: “Beste heer/mevrouw, Vandaag is de nieuwe AKO webshop live gegaan. Hier vindt u n...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00553

Datum:

21-11-2019

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

SMS/internet diensten
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het ontvangen van een mailing betreffende een “buurtapp”. Hij had eerder al aangegeven dat hij geen post van afzender wil ontvangen en tevens acht hij het onwenselijk dat afzender zijn persoonsgegevens geb...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00251 - CVB

Datum:

02-10-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
Het College van Beroep [ 2 oktober 2019] De bestreden uiting, de inleidende klacht en de beslissing van de Commissie De klacht betreft een namens “Lost Frequencies” verzonden e-mail aan appellant, met in de onderwerpregel: “Lost Frequ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00342

Datum:

18-07-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

Voeding en drank
De bestreden reclame-uitingen Het betreft een schapkaartje in winkels van Albert Heijn waarop staat dat men bij een door United Soft Drinks georganiseerd promotioneel kansspel onder meer een ‘sup board’ kan winnen. Om mee te spelen diende...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00181/A

Datum:

24-04-2019

Uitspraak:

Vrijblijvend advies (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uiting Het betreft een uiting op televisie die klager heeft gezien via RTL 4, op 15 maart 2019. Daarin zijn verschillende gesloten deuren te zien en klinken belgeluiden.   Aan het begin verschijnt in beeld: “Bent u al op de hoogte van...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2019/00111

Datum:

16-04-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft de op 2 februari 2019 door klager per e-mail ontvangen reclame van de VriendenLoterij met de kop “Uniek en feestelijk aanbod speciaal voor u!”   De klacht Volgens klager is de uiting strijdig met artikel 1...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00865

Datum:

14-03-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden uiting Het betreft een door klaagster via haar privé bankrekening ontvangen uiting, onder meer omtrent de bijschrijving van € 0,01 op haar bankrekening. In deze uiting staat: “Naam/Omschrijving/Mededeling  Naam: KPN BV CREDITEUREN ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00733

Datum:

12-02-2019

Uitspraak:

VAF bevestigd (=afwijzing)

Product/dienst:

Opleidingen en cursussen

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Opleidingen en cursussen
De bestreden uiting Het betreft een geadresseerde brief (“aan de ouder/opvoeder van [naam, adres, onderscheidend nummer]), waarin onder meer staat: “Wist u dat uw kind op school een ‘Bibliotheek op school’ heeft? De school van uw kind en de B...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00692 - CVB

Datum:

06-02-2019

Uitspraak:

CVB Aanbeveling(gedeeltelijk) Bevestigd (met wijziging gronden) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
Het College van Beroep [6 februari 2019] De bestreden uiting, de klacht, de bestreden beslissing en de grieven De klacht is, voor zover in beroep aan de orde, gericht tegen een bij La Place verstrekte voucher met daarop een krascode waarmee men op ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00842

Datum:

19-12-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft een actie van adverteerder: ”de Toyota Adventure Challenge”. Klager heeft de originele uiting niet overgelegd. Het zou een “invulformulier” op social media zijn geweest, klager weet niet precies waar en...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00730

Datum:

26-11-2018

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op haardhout.com waarop staat: “GRATIS thuisbezorgd in heel Nederland”   De klacht Op de website staat heel duidelijk vermeld: “GRATIS thuisbezorgd in heel Nederland”. Toen klager een bestel...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00311

Datum:

25-09-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De eindbeslissing De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft in dit dossier op 3 juli 2018 een tussenbeslissing genomen waarin zij partijen in de gelegenheid heeft gesteld schriftelijk te reageren. Klaagster heeft op de tussenbeslissing...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00319

Datum:

24-07-2018

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitgeven
De bestreden uitingen Het betreft het startscherm van de KOBO e-reader voor zover daarop suggesties staan voor boeken die bij verweerder worden kunnen gekocht en daarna gedownload op de e-reader.   De klacht Klager maakt bezwaar tegen de ‘aanb...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00396

Datum:

11-06-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De klacht Klager heeft bij brief van 19 december 2016 ten opzichte van de Nationale Postcode Loterij gebruik gemaakt van zijn recht van verzet om de geadresseerde reclame door dit bedrijf te laten stoppen, waarbij hij heeft verwezen naar artikel 41 v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00236

Datum:

15-05-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Vastgoed
 De bestreden reclame-uiting Het betreft een zogeheten ‘post’ op Facebook met als titel: “Presikhaaf zoekt Community Ambassadeurs”. Daaronder staat: “Om nog beter aan te sluiten bij de buurt en mee te gaan met de tijd, zijn wij op zoek naa...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00790 - CVB

Datum:

08-03-2018

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (gedeeltelijk) (=Aanbeveling (gedeeltelijk))

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
Het College van Beroep [8 maart 2018] De bestreden uiting, de klacht, de beslissing van de Commissie en de grieven De klacht is, voor zover in beroep relevant en verkort weergegeven, gericht tegen de ontvangst van een e-mail waarin ING klager atten...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00824

Datum:

29-01-2018

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Nutsvoorzieningen
De klacht Deze wordt als volgt weergegeven en gerubriceerd. 1)  Klager stelt dat afzender hem bij de verkrijging van zijn elektronische contactgegevens als klant geen toestemming heeft gevraagd voor het gebruik van die gegevens voor wervingsdoeleind...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00877

Datum:

15-01-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Niet)-commerciele reclame
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij direct mail van afzender heeft ontvangen. Klager stelt dat hij sinds 2010 is ingeschreven in het Post Register van Postfilter ter voorkoming van ongevraagde direct mail. Klager heeft deze inschrij...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00341 - CVB

Datum:

21-12-2017

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Vernietigd (gedeeltelijk) (= Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Drukpers/tijdschriften

SMS/internet diensten
Het College van Beroep [21 december 2017] De bestreden uiting, de klacht en de beslissing van de Commissie De klacht is gericht tegen een krantenadvertentie en tegen een online uiting. In beide uitingen is een ‘schuif’ afgebeeld die weergeeft d...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00647

Datum:

16-10-2017

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Verspreiding

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Gezondheid
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit dat zijn zoon geadresseerde post van afzender (Hans Anders) blijft ontvangen hoewel hij aan afzender heeft meegedeeld bezwaar te hebben tegen dergelijke geadresseerde reclame. Verder gebruikt afzender per...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00280

Datum:

18-07-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klaagster geadresseerde brief. Daarin staat onder meer: “Aankondiging: u bent geselecteerd om óf een Volkswagen Polo óf € 25.000,- of een cadeau te ontvangen! Beste mevrouw (naam klaagster), Binne...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2017/00285

Datum:

06-06-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een bruine vensterenvelop met daarin een geadresseerde vragenlijst, een brief, een acceptgiro op naam en een gefrankeerde retourenvelop. Bovenaan de vragenlijst staat “In te vullen door:” gevolgd door de na...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00115

Datum:

01-05-2017

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Klager maakt bezwaar tegen een sms die hij van DHL heeft gekregen en tegen een e-mail van afzender (Nespresso) die blijkbaar is verzonden op 2 december 2016. Onderaan deze e-mail staan aanprijzingen voor de Aeroccino, vintage rece...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00846

Datum:

10-04-2017

Uitspraak:

VAF vernietigd (=aanbeveling voor zover nodig)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
Het bezwaar tegen de voorzittersafwijzing Het bezwaar tegen de voorzittersafwijzing wordt als volgt samengevat. Uit klagers, bij het bezwaar overgelegde e-mail van 13 oktober 2016, 3:15:46 PM aan info@hotels.com blijkt duidelijk dat klager aan afzend...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00908/I

Datum:

10-04-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klager geadresseerde kartonnen flyer, zonder envelop. Op de ene zijde staat onder meer: “GEACHTE HEER (naam klager),  PROFITEER VAN 18 T/M 26 NOVEMBER  VAN MEER PEUGEOT BIJ PEUGEOT”. Daaronder zij...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2017/00117

Datum:

27-03-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft de door Samsung per e-mail aan klager toegezonden nieuwsbrief, meer specifiek de daarin opgenomen aanbieding van de Galaxy Tab S2 met cashback. In de uiting staat, voor zover hier relevant: “Geniet van urenla...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00987

Datum:

02-03-2017

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden uiting Het betreft een aan klager gerichte brief waarin onder meer staat: “U krijgt deze brief omdat uw dochter volgend schooljaar vier jaar wordt. Als ze vier jaar ís mag ze voor het eerst naar school (in hel schooljaar 2017-2018). A...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00989

Datum:

20-02-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klager op 15 december 2016 toegezonden e-mail waarin onder meer staat: “Beste heer (naam klager), geef Eindhovens Dagblad cadeau aan een ander” en “U ontvangt deze mail omdat u proefabonnee van Ei...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00968

Datum:

25-01-2017

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De klacht Klager heeft op 17 april 2015 zijn persoonsgegevens aan afzender (Promovendum) verstrekt voor het aanvragen van een autoverzekering. Op 26 juni 2015 ontving hij reclame via e-mail van afzender (een nieuwsbrief) met daarin reclame voor een z...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00858/A

Datum:

16-12-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Wij bij Incentro willen ook graag wat bekender worden. Daarom hebben we een nieuwe marketingactie bedacht. Wie in verwachting is en zijn kindje straks Incentro noemt,...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00869

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Vastgoed
De bestreden reclame-uiting Het betreft een op 24 oktober 2016 gedateerde brief van adverteerder die is verzonden naar aanleiding van een brandmelding door klager op 23 oktober 2016 via het alarmnummer 112, waarna de brandweer naar de woning van klag...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00832

Datum:

22-12-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en drank
De bestreden uiting Het betreft een op 25 september 2016 aan klager verzonden e-mail met als onderwerp: “Uw verzendbevestiging”. In de e-mail bevestigt Nespresso dat de door klager geplaatste bestelling wordt verzonden. De e-mail bevat in verband...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00714

Datum:

13-12-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Vervoer
De bestreden uitingen Het betreft: 1.   een op 22 augustus 2016 per e-mail aan klager verzonden nieuwsbrief met als onderwerp ”Waarom je je fotoboek deze zomer bij ons laat maken”, 2.   een op 27 augustus 2016 per e-mail aan klager verzonden n...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00775

Datum:

30-11-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Niet)-commerciele reclame
De klacht Afzender heeft een door klager gedane gift gebruikt om hem geadresseerde reclame toe te zenden. Klager stelt dat afzender hiermee in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens heeft gehandeld omdat hij hiervoor geen nadrukkelijke toeste...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00713

Datum:

21-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een e-mail (door afzender ‘servicebericht’ genoemd) aan klager. Daarin staat (voor zover relevant): “Beste (naam), We hebben je vlucht naar Amsterdam, Schiphol (AMS) bewaard. Nog even en je reis kan dus b...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00373

Datum:

15-08-2016

Uitspraak:

RCC (gedeeltelijke) toewijzing zonder aanbeveling

Product/dienst:

Vastgoed

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Vastgoed
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij reclame per e-mail (een nieuwsbrief) van afzender heeft ontvangen. Klager stelt dat hij geen ‘actieve toestemming’ heeft gegeven voor het per e-mail verzenden van ‘commerciële nieuwsbrieven...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00341

Datum:

01-06-2016

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klager gericht e-mailbericht, afkomstig van adverteerder, met als onderwerp: “ZZPolitiek: The Battle. Ondernemersevent bijna vol: laatste kans!” waarin klager wordt uitgenodigd om zich in te schrijv...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2016/00176

Datum:

15-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op de website www.newscientist.nl voor zover hier staat: “5x New Scientist voor € 29,95 + gratis cadeau                  Ontvang tijdelijk 5 nummers van             ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00134

Datum:

30-03-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website van adverteerder voor zover hierop in verband met de Nationale Postcode Loterij staat: “De vergunning voor de loterij is afgegeven door de Kansspelautoriteit onder kenmerk 8787 d.d. 25/11/2014”. ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2016/00042

Datum:

08-03-2016

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial waarin door een voice-over het volgende wordt gezegd: “Celine kan alles weer met haar voet. Vijf jaar lang deed die te veel pijn om op te staan, te lopen of naar buiten te gaan. Ze moes...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2015/01027

Datum:

02-02-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De procedure De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft in dit dossier een tussenbeslissing genomen. Voor de inhoud daarvan wordt verwezen naar het afschrift daarvan, gehecht aan deze beslissing. Naar aanleiding van de tussenbeslissing he...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2015/01191

Datum:

26-01-2016

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij tot twee keer toe reclame per sms van afzender heeft ontvangen. Klager heeft hiervoor nooit toestemming gegeven aan afzender en heeft  na het eerste bericht al bezwaar gemaakt tegen het ontvangen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/01004

Datum:

24-12-2015

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een geadresseerde reclamefolder (Direct Mail), afkomstig van adverteerder, gericht aan ‘Link internet’, T.a.v. de heer [naam klager] (…)”.   De klacht Klager heeft een Direct Mail ontvangen van adverte...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00845

Datum:

10-11-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclame-uiting via Whatsapp. Daarin staat onder de aanhef “kruidvat.waardebon.gift” onder meer het logo van Kruidvat met rechts eronder de datum 30 juli 2015. Daaronder staat: “Ontvang een waardebon v...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00628/A

Datum:

13-10-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Nutsvoorzieningen
De procedure   De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft op 20 juli 2015 een tussenbeslissing genomen.   Naar aanleiding van de tussenbeslissing heeft adverteerder de Commissie nader schriftelijk geïnformeerd bij brief van 17 augustus...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00210

Datum:

30-06-2015

Uitspraak:

CVB Aanbeveling Bevestigd (met wijziging gronden) (= Aanbeveling)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
Het College van Beroep [30 juni 2015] De grieven Het Nationaal Energiebespaarfonds stelt primair dat de klacht is ingediend tegen de verkeerde rechtspersoon en daarom niet ontvankelijk is. De bestreden uiting (brief) is afkomstig van het Nationaal En...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00542

Datum:

18-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een op het adres van klager ontvangen envelop, gericht ‘aan de (bijna) jarige’, met daarin een brochure (mailing) waarin suggesties worden gedaan voor diverse kinderfeestjes en waarin voorts staat: “Als j...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00328

Datum:

08-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een op 18 december 2014 door klaagster ontvangen e-mail van adverteerder met daarin de volgende uitnodiging voor een dagje uit voor twee personen als welkomstcadeau ter waarde van 100 Euro: “Uw Welkomstcadeau...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00223A

Datum:

28-04-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een op 8 februari 2015 door klaagster ontvangen e-mail van BankGiro Loterij met daarin een videoboodschap. Het e-mailbericht geeft als onderwerp weer: “Video: is Leontine op weg naar [straat en huisnummer kla...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00143

Datum:

08-04-2015

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De bestreden reclame-uiting Het betreft een uiting op www.dekamarkt.nl. Links op de betreffende webpagina staat onder de aanhef “KRAS JE KRATJE” onder meer: “Van 25 januari t/m 21 februari ontvangt u een Kras je Kratje kraskaart cadeau bij elke...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2015/00119

Datum:

24-03-2015

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft de omslag (wikkel) van een treindagkaart die men bij Kruidvat kan kopen. Hierop staat de uitnodiging om deel te nemen aan een promotioneel kansspel (“Ontdek hier je prijs”) in verband waarmee men een wincod...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00872

Datum:

16-02-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting Het betreft de hierna te omschrijven reclame-uiting voor de thermostaat ‘Toon’ van Eneco, die bij klager verscheen toen hij gebruik maakte van zijn Gmail account. De klacht Deze wordt als volgt samengevat. Klager heeft...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00787

Datum:

27-01-2015

Uitspraak:

VT (zonder opleggen aanbeveling)

Product/dienst:

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit dat hij reclame per sms van afzender blijft ontvangen hoewel hij aan afzender herhaaldelijk heeft kenbaar gemaakt dat hij niet meer door haar op deze wijze benaderd wil worden. Het verweer Dit kan als vol...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00844-I

Datum:

16-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een bij een aankoop in een winkel van Marskramer uitgedeeld, dichtgevouwen kaartje, met op de voorzijde de afbeelding van een geschenkdoos en de tekst “Marskramer deelt kado’s uit!” en op de achterzijde h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00844

Datum:

16-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een bij een aankoop in een winkel van Marskramer uitgedeeld, dichtgevouwen kaartje, met op de voorzijde de afbeelding van een geschenkdoos en de tekst “Marskramer deelt kado’s uit!” en op de achterzijde h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00722

Datum:

25-11-2014

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

detailhandel (supermarkt etc.)
De bestreden reclame-uiting Het betreft een reclamefolder van adverteerder voor zover daarin een “Samsung Galaxy Trend Lite Simlockvrije smartphone” wordt aangeboden, waarbij sprake is van een bedrag van € 20,– dat men “Retour via Samsu...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00583

Datum:

11-09-2014

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klager verzonden e-mail in verband met “Dutch Valley 2014”. De klacht Klager maakt de volgende bezwaren tegen de onderhavige reclame-uiting. 1) In strijd met artikel 2.2 van de Code reclame via e-ma...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00222

Datum:

06-05-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft de gedurende de actie ‘HEMA Winweken’ bij aanschaf van HEMA producten verstrekte kraskaart met wincode voor “Gratis kans op 1 jaar gratis winkelen of één van de andere prijzen”. De klacht Het lot moet...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00220

Datum:

17-04-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klager geadresseerde brief, bevattende een “Oproepkaart voor Gratis Hoortest” en een begeleidende brief.   De klacht De geadresseerde brief met oproepkaart die is verstuurd in een envelop met de op...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2014/00220A

Datum:

17-04-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Gezondheid
De bestreden reclame-uiting Het betreft een aan klaagster geadresseerde brief, bevattende een “Oproepkaart voor Gratis Hoortest” en een begeleidende brief. De klacht De geadresseerde brief met oproepkaart die is verstuurd in een envelop met de op...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00896-II

Datum:

04-03-2014

Uitspraak:

VT bevestigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

Gezondheid
De bestreden uiting Het betreft een uiting op klaagsters persoonlijke pagina op de website apotheekholendrecht.leef.nl/customer/account. Onder de mededeling “Voor u geselecteerd. Op basis van uw medicatie hebben wij een aantal interessante onderwer...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00894

Datum:

17-12-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie van Ritel in Spits. Daarin wordt een “GRATIS Yarvik Tablet + Yarvik gsm” aangeboden in combinatie met een 2-jarig abonnement. In de uiting staat onder meer: “7.50 p/mnd Na 9 mnd € 15.00 ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00890

Datum:

18-12-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uiting Het betreft de aan klager geadresseerde brief van ING van 17 oktober 2013 met als onderwerp: “Persoonlijke uitnodiging: Inzicht in uw vermogensoverdracht”. De klacht Klager heeft op basis van het recht van verzet bij ING versc...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00771

Datum:

05-12-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Overige
De bestreden uiting Het betreft een aan klager geadresseerde uiting bestaande uit een brief met bijlage. Bovenaan de brief staat: “SLIM uit de spits”; “SLIM uit de spits Postbus 85911 2508 CP Den Haag servicedesk@slimuitdespits.nl” en “Help...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00477

Datum:

20-08-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting   Het betreft de per e-mail aan klaagster gezonden reclame-uiting met de aanhef: “Kennismakingsaanbod: De Eekhoorn  10 unieke zoogdieren postzegels + Nu met GRATIS boek “Zoogdieren uit alle windstreken””.    D...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00347

Datum:

12-08-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De klacht   Klager heeft op 9 maart 2013 van adverteerder geadresseerd reclamedrukwerk ontvangen, hoewel hij adverteerder bij brief van 21 december 2011 heeft verzocht zijn persoonsgegevens niet meer te verwerken. Dit reclamedrukwerk is gericht aan ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00296A

Datum:

04-06-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial bestaande uit een hoofdcommercial en een tag-on. In de hoofdcommercial zingt Frans Bauer: “Koop een steentje van mij”, waarna hij, al sprekend over de actie met een meisje, luisteraar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2013/00160

Datum:

20-03-2013

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

uitgeven/uitzenden

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

uitgeven/uitzenden
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de website nrc.nl/ipad met onder meer de tekst:   “Een iPad bij nrc.next of NRC Handelsblad vanaf €29,95 per maand Ja, ik wil NRC met een iPad >   Meer over deze actie…   > Veelgestelde vragen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00966

Datum:

04-03-2013

Uitspraak:

VT vernietigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een geadresseerde reclamefolder op het adres van klager onder de naam van de vorige bewoner van 12 jaar geleden.   De klacht   Klager stelt, kort samengevat, dat hij geadresseerde post van adverteerder vel...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/01052

Datum:

11-12-2012

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een door klager ontvangen geadresseerde mailing van 14 november 2012 in een envelop. Op de voorzijde van de envelop staat onder meer een blauw logo met daarnaast: “Informatie 2012  Studenten en afgestudee...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00774

Datum:

11-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

(Gemotoriseerd) vervoer
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een aan klager geadresseerde folder van adverteerder waarop onder meer de mededeling: “EXTRA INRUILVOORDEEL VOOR UW NISSAN MICRA MET KENTEKEN XX-XX-XX (het kenteken van de auto van klager)” staat.   De ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2012/00270

Datum:

17-04-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

energie, Gas, water en elektra
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de door klager overgelegde reclame-uiting betreffende een zogenaamde cashback-actie.   De klacht   Gesteld wordt dat klager zich slechts hoeft aan te melden om € 100,- te ontvangen. Nergens staat dat hij...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00791

Datum:

24-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken
De bestreden reclame-uiting   Het betreft de verpakking van ‘Vitalu crackers’ met ‘Noten & Zaden’, waarop onder meer staat: “Probeer Gratis! Kijk snel op de achterkant van dit pak”.   Op de achterzijde van de verpakking staat onder ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00891

Datum:

24-10-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Radio

Overige
De bestreden reclame-uitingen             Het betreft (1) een uiting op de website www.postnl.nl en (2) een radiocommercial, waarin de Verhuisservice van adverteerder wordt aangeprezen.   (1) In de uiting op de website staat, voor zover h...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00633

Datum:

01-09-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: 1)  de website http://qads.nl/tntjaren60 voor zover het betreft “PostNL postze­gel­actie – 10 gratis postzegels!”. Met betrekking tot bedoelde actie staat op de website onder meer: “Uniek: 60 j...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00633A

Datum:

01-09-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft: 1)  de website http://qads.nl/tntjaren60 voor zover het betreft “PostNL postze­gel­actie – 10 gratis postzegels!”. Met betrekking tot bedoelde actie staat op de website onder meer: “Uniek: 60 j...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2011/00364

Datum:

23-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een aan klager geadresseerde mailing omtrent Miljoenenjacht.   De klacht   De mailing, die klager ongevraagd is toegestuurd, houdt een uitnodiging in om deel te nemen aan Miljoenenjacht. Daarbij zijn op he...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00798

Datum:

23-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

Overige
De reclame-uiting   Het betreft een aan klager geadresseerde kaart met op de voorkant de tekst: “U bent uniek. En dat is een GRATIS BIOSCOOPKAARTJE waard!”. Op de achterzijde van de kaart staat: “Een gratis bioscoopkaartje verdient u zo! Zin i...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00425

Datum:

19-10-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Gemotoriseerd) vervoer
De bestreden uiting   Het betreft een aan klager geadresseerde folder van adverteerder waarop onder meer het kenteken van de auto van klager staat, de mededeling dat klagers auto moet worden gekeurd voor 5 juli 2010 en een uitnodiging om zijn ‘Aud...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00434

Datum:

25-08-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
De bestreden uiting   Het betreft een aanbod op de website http://www.globereizen.nl voor een 8-daagse reis met vlucht naar ‘Clube Praia Da Rocha’ in Portugal, gebaseerd op 4 personen met een ‘vanaf prijs’ van € 249,-, en het boekingsoverz...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00181-I

Datum:

27-07-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een aan klagers echtgenote geadresseerde brief van Dinant Fase. Er staat onder meer:   ‘Wij hebben een prachtig aanbod voor u: Mitsubishi Colt 1.1 Edition One Normaal € 12.938,-          ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00181

Datum:

27-07-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een aan klagers echtgenote geadresseerde brief van Dinant Fase. Er staat onder meer:   ‘Wij hebben een prachtig aanbod voor u: Mitsubishi Colt 1.1 Edition One Normaal € 12.938,-          ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00044-I

Datum:

20-05-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Overige

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een door klaagster ontvangen SMS-bericht waarvan -volgens het door klaagster verzonden klachtenformulier- een “tekstfragment” luidt:   “Korting op uw zorgverzekering? Kies dan direct voor Agis Intern ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00209

Datum:

29-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een aanbieding voor een last-minute reis naar Kenia, inclusief 7 nachten in een hotel, op de website www.thomascook.nl.   De klacht   Klager heeft getracht de bewuste last-minute reis te boeken. Nadat k...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00923-I

Datum:

31-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
  De procedure Klager heeft op 8 december 2009 door middel van het online klachtenformulier bezwaar gemaakt tegen de hierna te noemen reclame-uiting van adverteerder. Bij brief van 11 december 2009 heeft klager zijn klacht nader toegelicht.   Essen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00114

Datum:

22-03-2010

Uitspraak:

VAB

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
Aangezien klager onweersproken heeft gesteld dat hij geen toestemming heeft gegeven  voor het verzenden van de onderhavige e-mail en niet is gebleken dat is voldaan aan de vereisten in de paragrafen 4 en 5 van de Code e-mail, wordt de klacht toegewe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00083

Datum:

25-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

Overige
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende uitingen:   1. Een gedrukte uiting waarin onder de aanhef: “Bijzondere boekingssite voor zakenreizen verovert Nederland  Bizztrip weet wat mevr. Kalpoe wil” onder meer staat:   “Meesta...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00061

Datum:

08-07-2010

Uitspraak:

Bevestiging beslissing RCC (wijz. gronden)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

Overige
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een e-mail, gericht aan klager.   Onder de kop van de e-mail,   “2 GRATIS LED FIETS LAMPJES DE AANBIEDENINGEN IN DIT MAIL BERICHT ZIJN 12 UUR GELDIG VOOR JOUW IP-ADRES”,   staat de tekst:   “Spe...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2010/00044

Datum:

20-05-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Overige

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een door klaagster ontvangen SMS-bericht waarvan -volgens het door klaagster verzonden klachtenformulier- een “tekstfragment” luidt:   “Korting op uw zorgverzekering? Kies dan direct voor Agis Intern ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00923

Datum:

31-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De procedure   Klager heeft op 8 december 2009 door middel van het online klachtenformulier bezwaar gemaakt tegen de hierna te noemen reclame-uiting van adverteerder. Bij brief van 11 december 2009 heeft klager zijn klacht nader toegelicht.   Essen...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00851

Datum:

10-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Overige
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een radiocommercial op BNR Nieuwsradio. Adverteerder maakt reclame voor de nationale tankpas van MKB Brandstof. Er wordt onder meer gezegd:   “Wist u dat de fiscus een tankbon niet accepteert als fact...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00825

Datum:

15-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Overige
De klacht   Klager heeft bij het bestellen van de verhuisservice van verweerder zijn e-mailadres inge­vuld. Hierbij was het niet mogelijk om aan te geven of men wel of niet e-mail wenst te ontvangen. Wel heeft klager in het kader van de Doorzendser...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00838

Datum:

28-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Reizen en toerisme
  De bestreden reclame-uiting   Het betreft een advertentie op de website http://www.hotelaanbiedingen.nl/de/berlijn.html van adverteerder, waarop verschillende hotelovernachtingen in Berlijn worden aangeboden. Naast een foto van de aangeboden hote...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00645

Datum:

11-02-2010

Uitspraak:

Bevestiging Beslissing RCC

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Financiele) dienstverlening
De klacht   Klager kreeg een e-mail van Geldlenen.nl. Het feit dat hij heeft ingestemd met e-mail van Direct Wonen (woonbemiddeling), betekent niet dat hij ook e-mail wil ontvangen  van totaal ongerelateerde producten.   Het verweer   Geldlenen.n...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00561

Datum:

03-02-2010

Uitspraak:

VAB

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Tele) communicatie technologie
De klacht   Klaagster maakt bezwaar tegen het feit dat zij op 29 juli 2009 reclame per e-mail vanJoepiedePoepie.nl terwijl zij bij e-mail van 3 mei 2009, 7 juni 2009 en 14 juni 2009 aan adverteerder had verzocht haar e-mailadres uit de bestanden van...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00495

Datum:

08-02-2010

Uitspraak:

Gedeeltelijke vernietiging beslissing RCC

Product/dienst:

Dienstverlening (privaat)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Dienstverlening (privaat)
De bestreden reclame-uitingen   Het betreft de volgende, aan klager geadresseerde, e-mails van adverteerder.   1. Het betreft in de eerste plaats een e-mail van 18 juni 2009, met als onderwerp: “Profiteer optimaal van uw lidmaatschap”. In de e-...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00347

Datum:

14-10-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

Overige
De klacht   Het betreft het feit dat klager op 1 april 2009 van  een e-mail van H. Wijnsema heeft ontvangen. Op klagers vraag hoe adverteerder aan klagers adres is gekomen en op klagers verzoek om hem geen e-mails meer te sturen, heeft adverteerder...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2009/00128

Datum:

08-06-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

(Tele) communicatie technologie
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een van de Nationale Consumenten Enquête afkomstige e-mail met als onderwerp: “Geef uw mening en win een reis naar Tenerife t.w.v. EUR 2.500,-”, die gezonden is aan klagers e-mailadres: gigantica@hotmai...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/01253

Datum:

17-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
2.        De bestreden reclame-uiting   Het betreft een brief van De Lotto, gericht aan klager, met de volgende tekst en afbeelding.   “Exclusief voor de abonnees van Veronica Magazine: Maak kans op € 30.000.000* en ontvang een GRATIS Go...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/01253-I

Datum:

17-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting   Het betreft een brief van De Lotto, gericht aan klager, met de volgende tekst en afbeelding.   “Exclusief voor de abonnees van Veronica Magazine: Maak kans op € 30.000.000* en ontvang een GRATIS Gouden 7-Kraslot! ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0553

Datum:

16-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een televisiereclame van Parship GmbH, waarin onder meer het volgende wordt gezegd: “Echte liefde laat zich niet sturen, of toch wel? Via 80 vragen vergelijkt Parship 30 persoonskenmerken met elkaar. Doe nu de psychologisc...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0549

Datum:

10-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de televisiereclame van Kring-apotheek B.V., waarin adverteerder aan twee apothekers een vraag stelt over het Digitaal Medicatie Dossier.In deze uiting wordt onder meer het volgende gezegd: Vraag: “Wat is het Digitaal Medi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0535

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een bij de Veronicagids nummer 42 gevoegde kaart van Nuon Retail met de mededeling “Wilt u ook 10% goedkoper tv-kijken?” De klacht Klager maakt bezwaar tegen het feit a. dat Veronica de adresgeg...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0028

Datum:

10-03-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft de vermelding “100 % betrouwbaar” die verschijnt als men op www.google.nl zoekt naar www.relatieplanet.nl, de site van Relatieplanet Nederland BV. De klacht Adverteerder noemt zich ten onrechte...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/07.0719

Datum:

24-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: In maart 2007 zijn de persoonsgegevens van klager door RDC Datacentrm verstrekt aan NIMAG B.V., gevestigd te Vianen. Laatstgenoemde heeft met gebruikmaking van die gegevens een mailing verzonden aan het adres van klager. ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/1554/08.0193

Datum:

29-10-2008

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft een actie waarbij men een door De Heus Multiresponse Media ter beschikking gestelde Dell lap-top kan winnen. Om te kunnen deelnemen aan de actie dient men op de website www.jijwint.nl (deze website is op naam van OX-2 geregi...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/08.0147

Datum:

12-06-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Loyalis Verzekeringen heeft bij brief van 22 februari 2008 met als onderwerp “informatie over nieuwe producten” aan klager onder meer meegedeeld:“Wij werken steeds aan verbetering van onze dienstverlening. Zo kunt u vanaf voorjaar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2008/1522/07.0663A

Datum:

06-05-2008

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft twee geadresseerde reclamefolders van BankGiro Loterij, waarop o.a. staat: “Een héle week, élk uur € 25.000,-!”, “Vanaf 3 september gaan we een week lang elk uur gegarandeerd € 25.000,- verloten. Als deelnemer sp...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0096

Datum:

16-04-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft het feit dat zich een reclamefolder bevond in de cellofaanverpakking van het tijdschrift Management Team, afkomstig van VNU Business Publications B.V.. De klacht Klager heeft een abonnement op het t...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2007/07.0058

Datum:

20-03-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving: Het betreft geadresseerde brievenbusreclame van BankGiro Loterij, waarop niet alleen de naam en adresgegevens van klager staan maar ook die van 4 andere mensen. Naast deze gegevens staat: “Gemiddeld 1-op-de-5 wint! Bent u dat Meneer S...
Bekijk uitspraak