Omschrijving:Het betreft geadresseerde brievenbusreclame van BankGiro Loterij, waarop niet alleen de naam en adresgegevens van klager staan maar ook die van 4 andere mensen. Naast deze gegevens staat: “Gemiddeld 1-op-de-5 wint! Bent u dat Meneer Strengers?” |
De klachtKlagers naam en adresgegevens zijn naar andere mensen gezonden. Klager vindt het gebruik door de adverteerder van zijn naam en adresgegevens op de uiting onrechtmatig. |
Het verweerAdverteerders reclamebureau heeft met betrekking tot de uiting instructies gekregen om fictieve adressen te plaatsen naast die van de geadresseerden. Adverteerder is onaangenaam verrast nu blijkt dat toch bestaande adressen zijn gebruikt en biedt zijn excuses aan. |
Het oordeel van de Commissie Naar adverteerder heeft erkend, staan in de bestreden uiting naam en adresgegeven van derden. Dit is in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Gelet op het vorenstaande is de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Voorts wordt door deze wijze van reclame maken het vertrouwen in de reclame geschaad. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 5 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: NRC art. 2 NRC art. 5 |