Omschrijving:Het betreft het feit dat zich een reclamefolder bevond in de cellofaanverpakking van het tijdschrift Management Team, afkomstig van VNU Business Publications B.V.. |
De klachtKlager heeft een abonnement op het tijdschrift Management Team. Klager heeft de uitgever van dit blad verzocht hem geen reclamefolders bij dit tijdschrift te bezorgen. Desondanks bevond zich in de verpakking van het tijdschrift wederom een reclamefolder. Klager vindt dit in strijd met artikel 14 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR). |
Het verweerManagement Team is een blad dat overwegend gratis wordt verspreid en dat aldus erg afhankelijk is van reclame inkomsten. Abonnees van een gratis blad verwachten dat er reclame in zit. Adverteerder kan bovendien niet per abonnee bepalen of de reclamefolder wordt bijgevoegd, net zo min als dat mogelijk is voor advertenties die in het tijdschrift zijn opgenomen. De folder maakt een geïntegreerd deel uit van het tijdschrift omdat het in de verpakking daarvan is ingesloten. Aldus is geen sprake van brievenbusreclame. |
De repliek De CBR is geen uitvloeisel van de Wet Bescherming Persoonsgegevens maar is zelfregulering. |
De dupliek Adverteerder ziet niet wat het praktische verschil is tussen reclame in het tijdschrift en bij het tijdschrift.
|
De mondelinge behandelingMr. A.C.M. Alkema lichtte het standpunt van adverteerder nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie De folder maakt in het onderhavige geval een geïntegreerd deel uit van het tijdschrift. De Commissie overweegt daartoe dat de folder bij een tijdschrift in een cellofaanverpakking is gevoegd. De gemiddelde consument ziet een dergelijke folder als een bij het tijdschrift behorende reclame. Gelet op het vorenstaande is geen sprake van brievenbusreclame en is de CBR aldus niet van toepassing. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |