a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00894

Datum:

17-12-2013

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Ritel in Spits. Daarin wordt een “GRATIS Yarvik Tablet + Yarvik gsm” aangeboden in combinatie met een 2-jarig abonnement.

In de uiting staat onder meer:

“7.50 p/mnd

Na 9 mnd € 15.00 p/mnd” en

“2-jarig Tele2 SmartMix 100 (100 min/sms) + 1 GB internet 1e 9 mnd € 7,50 p/mnd”.

De klacht

Uit de advertentie blijkt niet dat het aanbod

“7.50 p/mnd

Na 9 mnd € 15.00 p/mnd”

zowel geldt voor “2-jarig Tele2 SmartMix 100 (100 min/sms)” als voor “1 GB internet” ofwel dat de eerste 9 maanden in totaal € 15,- per maand moet worden betaald en vervolgens

€ 30,- per maand. Klaagster kwam hier pas na de eerste rekening achter. Zij vindt de uiting imisleidend.

Het verweer

Reeds eerder heeft adverteerder meegedeeld haar reclame te zullen aanpassen waar het betreft Tele2 aanbiedingen. Adverteerder verwijst naar dossier 2013/00616 (klacht van 1 augustus 2013). Klaagsters aanvraag dateert van dezelfde periode, namelijk augustus 2013.

Vorenbedoelde aanpassing heeft inmiddels plaatsgevonden.

Van misleiding is echter geen sprake.

Zodra een klant op de website het abonnement selecteert, wordt de scheiding weergegeven tussen bel- en internetbundels. De internetbundels worden apart vermeld met de daarvoor geldende maandlasten en eventuele kortingen. Deze bedragen worden vervolgens nog tweemaal genoemd, waaronder tijdens het invullen van de persoonsgegevens. Ten slotte ontvangt de klant het contract per mail met daarin alle specificaties/contractduur/maandbedragen/kortingen. Ook in het contract zijn alle bundels en bedragen gescheiden van elkaar vermeld, inclusief de bedragen voor de eerste 9 maanden en voor de periode nadien.

Adverteerder meent wel dat in geval van adverteren met Tele2 bij het vermelden van de tijdelijke internetbundelprijs niet alleen het kortingspercentage en de kortingstermijn, maar ook het bedrag na de kortingsperiode vermeld zou moeten worden. Inmiddels zijn de advertenties van adverteerder in deze zin aangepast.

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden advertentie, die op zichzelf in overeenstemming dient te zijn met de Nederlandse Reclame Code (NRC), is geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen de prijzen van respectievelijk de bel- en de internetbundel; niet duidelijk is dat -naar adverteerder niet heeft weersproken- voor elk van beide bundels gedurende de eerste 9 maanden € 7,50 moet worden betaald, en vervolgens € 15,00 per maand.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de advertentie voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een derge¬lij¬ke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken