a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2014/00222

Datum:

06-05-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de gedurende de actie ‘HEMA Winweken’ bij aanschaf van HEMA producten verstrekte kraskaart met wincode voor “Gratis kans op 1 jaar gratis winkelen of één van de andere prijzen”.

De klacht

Het lot moet worden geactiveerd via de website hemawinweken.nl. Dit suggereert – ondanks de kleine afbeelding van het logo van de NPL op het lot – dat sprake is van een actie van de HEMA. Op het lot wordt niet vermeld dat het een gezamenlijke actie van HEMA en NPL is.

Bij het activeren van de wincode op de website wordt gevraagd om telefoonnummer en e-mailadres in te vullen. Hoewel in de voorwaarden staat dat het invullen van deze gegevens optioneel is, kan alleen na het opgeven van e-mailadres en telefoonnummer worden bekeken of je een prijs hebt gewonnen. Zo krijg je dus “de postcodeloterij op je dak” en “eenmaal bekend bij de postcodeloterij kom je er niet meer van af”.

Het verweer van HEMA

Op de kraskaart met wincode en op de website waarnaar wordt verwezen om de code te activeren is zowel het logo van HEMA als het logo van NPL afgebeeld. Via de links ‘Zo werkt het’ en ‘Voorwaarden’ kunnen het actiemechanisme en de actievoorwaarden worden geraadpleegd. Hieruit blijkt duidelijk dat de actie ‘HEMA Winweken’ wordt georganiseerd door HEMA in samenwerking met NPL. Voorts wordt in de actievoorwaarden en de uitleg van het actiemechanisme vermeld dat de deelnemer persoonsgegevens dient achter te laten om een kans te maken op de prijzen. Deze gegevens zijn nodig voor de uitvoering van de actie, te weten om de deelnemer een bevestigingsmail te sturen en te laten weten of een prijs is gewonnen. Via opt-in kan toestemming worden gegeven aan NPL om de gegevens te gebruiken voor het toesturen van berichten over en/of het benaderen voor een actie van NPL. Hiertoe bestaat echter geen enkele verplichting.

Het verweer van NPL

Uit de actie in haar geheel – kraskaart, uitleg over de actie op de site, actievoorwaarden – blijkt voldoende duidelijk dat het gaat om een actie van HEMA en NPL gezamenlijk. Het invullen van onder andere telefoonnummer en e-mailadres is nodig voor het afhandelen van de actie. Naar aanleiding van de klacht “eenmaal bekend bij de postcodeloterij kom je er niet meer van af” benadrukt NPL dat zij voor het verzenden van een reclame-uiting het te gebruiken adressenbestand ontdubbelt op het Postfilter en op de door NPL gehanteerde uitsluitingslijst van personen die gebruik hebben gemaakt van het recht van verzet.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat volgens klaagster op de bestreden kraskaart de indruk wordt gewekt dat sprake is van een actie van de HEMA, terwijl niet aan de actie deelgenomen kan worden zonder persoonlijke gegevens achter te laten die door NPL gebruikt worden voor een ander doel dan deze actie.

Naar het oordeel van de voorzitter blijkt door de afbeelding van het logo van NPL op de kraskaart voldoende dat bij de HEMA Winwekenactie sprake is van (een zekere) samenwerking met NPL. Op de website hemawinweken.nl, waarop de wincode geactiveerd kan worden, wordt vervolgens toegelicht waaruit de samenwerking met NPL bestaat. Op deze site wordt voorts, onder de links ‘Zo werkt het’ en ‘Actievoorwaarden’, voldoende duidelijk gemaakt dat voor het meedoen aan de actie geen verplichting bestaat om een lot van NPL aan te schaffen en dat de deelnemer optioneel via opt-in akkoord kan gaan met telefonische benadering door NPL voor een aanbod tot deelname aan de loterij en/of benadering via e-mail door NPL of HEMA. De voorzitter acht voldoende aannemelijk dat het opgeven van telefoonnummer en e-mailadres dient voor de afhandeling van de actie en dat deze gegevens niet dienen voor benadering van de deelnemer door NPL (en/of HEMA) met een aanbod indien daartoe niet door middel van de betreffende opt-in toestemming is gegeven. Daarom kan niet worden gezegd dat men door het meedoen aan de HEMA Winwekenactie “aan de postcodeloterij vast zit”.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken