a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00220

Datum:

17-04-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager geadresseerde brief, bevattende een “Oproepkaart voor Gratis Hoortest” en een begeleidende brief.

 

De klacht

De geadresseerde brief met oproepkaart die is verstuurd in een envelop met de opdruk

“Landelijke oproep

voor de controle van uw gehoor”

doet vermoeden dat het om een landelijk gezondheidsonderzoek gaat, zoals dat naar borst- of darmkanker. Het gebruik van het woord “Landelijk” en de ingesloten “Oproepkaart” versterken de indruk dat het gaat om een officieel onderzoek.

Voorts is misbruik gemaakt van klagers persoonsgegevens.

Het verweer

Op de envelop staat duidelijk dat het om een “Landelijke oproep voor controle van uw gehoor” gaat en niet om een medisch onderzoek .

Met betrekking tot het gebruik van klagers persoonsgegevens stelt adverteerder samen te werken met professionele partijen die de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht nemen. Inmiddels heeft adverteerder in zijn adresbestand klagers naam geschrapt zodat hij van adverteerder geen post meer zal ontvangen.

Zowel op de “Oproepkaart” als in de begeleidende brief staat meermalen “Schoonenberg” en “gratis hoortest” zodat duidelijk is dat het geen medisch onderzoek betreft. Het is juist de bedoeling dat voor de ontvanger duidelijk is van wie de uiting afkomstig is, omdat adverteerder graag wil dat ontvangers van de mailing naar de winkel komen.

Mondelinge toelichting

Klager trekt zijn bezwaar tegen het gebruik van zijn persoonsgegevens in, nu adverteerder op legale wijze aan deze gegevens blijkt te zijn gekomen. Klager handhaaft zijn bezwaar dat de uiting bedrieglijk veel lijkt op een oproep voor een gezondheidsonderzoek, terwijl het een reclame-uiting is.

Namens adverteerder wordt aangevoerd dat op de envelop duidelijk staat dat het een controle van het gehoor betreft. Het is geenszins de bedoeling om mensen te misleiden. Adverteerder is een landelijke keten en de uiting is landelijk verspreid.

Het oordeel van de Commissie

Ingevolge artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient reclame duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn. Volgens de vaste lijn van beslissingen van de Commissie en het College van Beroep is aan dit vereiste voldaan indien het publiek waarvoor de uiting is bestemd zonder moeite, reeds op grond van de envelop kan vaststellen dat een bepaalde uiting reclame is. Naar het oordeel van de Commissie is dat bij de onderhavige geadresseerde uiting niet het geval.

De geadresseerde envelop waarop -afgezien van een postbusnummer in Dordrecht- alleen staat: “Landelijke oproep

voor de controle van uw gehoor” acht de Commissie niet als reclame-uiting herkenbaar. De gemiddelde consument, in dit geval -naar adverteerder heeft gesteld- de gemiddelde consument van 55 jaar en ouder zal bij lezing van deze tekst veeleer de indruk krijgen te worden uitgenodigd voor een door de overheid georganiseerde controle van het gehoor, nu een afzender op de envelop ontbreekt.

Pas na opening van de envelop wordt duidelijk dat deze een reclame-uiting van Schoonenberg Hoorcomfort bevat. Zowel op de “Oproepkaart” als in de begeleidende brief staat verschillende malen duidelijk adverteerders naam, zodat in zoverre geen sprake is van misleidende en daardoor oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken