De reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde kaart met op de voorkant de tekst: “U bent uniek. En dat is een GRATIS BIOSCOOPKAARTJE waard!”. Op de achterzijde van de kaart staat:
“Een gratis bioscoopkaartje verdient u zo!
Zin in een avondje naar de film? Dan hebben wij een uniek aanbod voor u.
-
Kijk op www.acties-vgz.nl/gkl
-
Vul deze persoonlijke inlogcode in: (…)
-
En ontvang een gratis bioscoopkaartje!
Gebruik uw persoonlijke inlogcode voor 23 oktober 2010!”
Onderaan de kaart staan de logo’s van Zorgverzekeraar VGZ en het Groene Kruis.
De klacht
De klacht kan, voor zover relevant voor de beoordeling van de reclame-uiting, als volgt worden samengevat.
Toen klager de op de kaart genoemde website bezocht en doorklikte, bleek dat aan de actie de voorwaarde verbonden is dat ‘je verplicht bent een aanbieding voor een VGZ-verzekering aan te vragen’.
Gelet op het voorgaande acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
Met de boodschap “U bent uniek. Dat is een bioscoopkaartje waard.” heeft adverteerder willen benadrukken dat persoonsgegevens voor haar belangrijk zijn en waarde hebben en ook waarde kunnen hebben voor de leden die eigenaar zijn van de gegevens.
Op de achterzijde van de kaart, waar wordt uitgelegd hoe een bioscoopkaartje kan worden verdiend, wordt duidelijk aangegeven dat adverteerder hier iets voor terug wil, zonder dat daar kosten aan zijn verbonden.
Adverteerder had met de actie uitsluitend de bedoeling gegevens in te vullen die zij commercieel mag ‘uitnutten’ in de toekomst. De klacht van klager wijst uit dat adverteerder ‘kritischer’ had ‘kunnen kijken naar het woord gratis’ en ‘daar nauwkeuriger mee om had moeten gaan’.
Adverteerder stelt dat het maar zeer de vraag is of de actie is aan te merken als ‘misleidende reclame’. Indien sprake is geweest van onjuiste of onvolledige mededelingen, hadden deze betrekking op de voorwaarden waaronder het gratis bioscoopkaartje bemachtigd kon worden en niet op het product dat wordt geboden: zorgverzekeringen.
Tot slot stelt adverteerder dat zij zich ervan bewust is dat bij deze acties meteen duidelijk dient te zijn welke voorwaarden van toepassing zijn.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt op verschillende plaatsen meegedeeld dat de ontvanger een ‘gratis bioscoopkaartje’ krijgt. De geadresseerde krijgt vervolgens een persoonlijke code om het gratis bioscoopkaartje te ‘ontvangen’. Nergens in de uiting wordt echter meegedeeld dat men, om het kaartje te ontvangen, eerst zijn persoonsgegevens dient in te vullen, die, naar door adverteerder is gesteld, in de toekomst zullen worden gebruikt voor commerciële doeleinden.
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie sprake van een omissie of het te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Immers is gebleken dat men op de website wordt gevraagd ‘een aanbieding voor een VGZ-verzekering aan te vragen’, althans dat adverteerder de persoonsgegevens van de bezoekers gebruikt voor commerciële doeleinden, hetgeen kan leiden tot een besluit over een transactie. Gelet op het voorgaan de acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Gelet op het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.