De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) de website http://qads.nl/tntjaren60 voor zover het betreft “PostNL postzegelactie – 10 gratis postzegels!”. Met betrekking tot bedoelde actie staat op de website onder meer:
“Uniek: 60 jaar Nederlandse TV! Bestel nu en ontvang 10 gratis postzegels (…)
Vraag hier uw GRATIS velletje postzegels aan (…)
– elk velletje bevat 10 postzegels.
– u ontvangt maandelijks 2 velletjes à 7,50
– Klik hier voor de leveringsvoorwaarden”.
2) een e-mail die adverteerder aan klaagster heeft verzonden en waarin onder meer staat:
“Bestel nu en ontvang 10 postzegels voor niets
Namens TNT mogen wij u een uniek aanbod doen:
– Ontvang maar liefst 10 postzegels voor niets
– Deze postzegels hebben ieder een uniek geluid
– Afspelen aan via een gratis bijgeleverde Audiopen
– Elke maand nieuwe geluiden.
Ja, ik wil 10 postzegels van TNT ontvangen
Afmelden / leveringsvoorwaarden
(…)
*Elk velletje bevat 10 postzegels. U ontvangt maandelijks 2 velletjes à € 7,50.
De klacht
Als men de gratis zegels aanvraagt, is men ineens geabonneerd op een duur abonnement. Dit blijkt niet duidelijk uit de aanvraagprocedure. Klaagster, die 15 jaar oud is, dacht dat ze werkelijk iets gratis kreeg, maar in een brief die zij later kreeg, staat dat zij alsnog € 40,– moet betalen voor een pen die eerst gratis was.
Het verweer
Uit de reclame-uitingen blijkt duidelijk dat het een actie betreft aangaande de postzegelserie “60 jaar Nederlandse TV”. Deze serie is dus het onderwerp van de reclame-uiting en uit de tekst “Bestel nu en ontvang 10 gratis postzegels” blijkt dat men door het invullen van zijn persoonsgegevens de serie bestelt. Duidelijk is dat men de 10 gratis postzegels alleen ontvangt bij bestelling van de postzegelserie. Onder de ruimte waar de consument zijn gegevens moet invullen, wordt, naast de verwijzing naar de leveringsvoorwaarden, aanvullende informatie gegeven over de postzegelserie, namelijk dat elk velletje 10 postzegels bevat en dat men maandelijks twee velletjes ontvangt ter waarde van € 7,50. Ook ontvangt de aanvrager een brief met verdere toelichting. De consument kan gebruik maken van een bedenktermijn van 7 dagen. De actie is inmiddels geëindigd.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt dat de klacht is gericht tegen de uiting op http://qads.nl/tntjaren60 voor de onderhavige actie, alsmede tegen de e-mail die klaagster in verband met de actie ontving.
Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de uitingen onvoldoende dat men door de gratis postzegels te bestellen zich tevens abonneert op een dienst van adverteerder die inhoudt dat men elke maand voor in totaal € 15,– aan postzegels koopt. In de uitingen wordt immers niet met zoveel woorden gezegd dat men door de gratis postzegels te bestellen een dergelijk abonnement afsluit, terwijl dit ook overigens niet duidelijk uit de uitingen blijkt. In de uitingen valt de nadruk op de gratis postzegels en op het feit dat deze een geluidsfragment bevatten. In de uiting op internet staat bovendien dat men een “gratis velletje postzegels” kan aanvragen door het invullen van zijn gegevens, hetgeen niet op het afsluiten van een abonnement wijst. Uit de tekst “Ja, ik wil 10 postzegels van TNT ontvangen” in de gewraakte e-mail blijkt evenmin dat men een abonnement afsluit door het invullen van zijn gegevens.
Uitsluitend uit de zin “u ontvangt maandelijks 2 velletjes à 7,50” kan de consument afleiden dat het om een abonnement gaat. De Commissie acht deze zin tegenover het voorgaande evenwel onvoldoende informatief voor de gemiddelde consument. Hetzelfde geldt voor de link naar de leveringsvoorwaarden. Naar het oordeel van de Commissie had adverteerder reeds in de uitingen met zoveel woorden dienen te melden dat het bestellen van de gratis postzegels impliceert dat men een abonnement afsluit. Tevens had adverteerder in de uitingen dienen te melden wat de minimale duur van het abonnement is, alsmede dat men bij tussentijdse annulering (bij gebruikmaking van de bedenktermijn) een bedrag van € 39,95 dient te betalen als vergoeding voor de pen waarmee men geluidsfragmenten op de actiepostzegels hoort.
Op grond van het bovenstaande is in de uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt ten aanzien van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.