a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00771

Datum:

05-12-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

Het betreft een aan klager geadresseerde uiting bestaande uit een brief met bijlage. Bovenaan de brief staat:

“SLIM uit de spits”;

“SLIM uit de spits

Postbus 85911

2508 CP Den Haag

servicedesk@slimuitdespits.nl”

en

“Help ook mee de regio bereikbaar te houden (en verdien aantrekkelijke cadeaus)”.

In de brief staat onder meer:

“Aantrekkelijk startersaanbod

Want SLIM uit de spits heeft speciaal voor nieuwe deelnemers een aantrekkelijk aanbod: u ontvangt de eerste drie maanden 300 punten voor elke rit die u minder in de spits rijdt dan voor uw deelname aan het project. Die 300 punten staan gelijk aan 3 euro”.

Onderaan de uiting staat:

“SLIM uit de spits is een initiatief van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland in samenwerking met het ministerie van infrastructuur en Milieu en de gemeente Nijmegen”.

De klacht

Klager heeft de volgende bezwaren:

1.

Omdat klager is ingeschreven in het Postfilter is het versturen van direct mail naar zijn adres niet toegestaan. Artikel 5.2 Code Postfilter is overtreden.

2.

De adverteerder identificeert zich als “SLIM uit de spits”. Dat is echter geen bestaande instantie en “SLIM uit de spits” komt niet voor in het register van de Kamer van Koophandel. Hiermee verhult de adverteerder zijn identiteit.

In de uiting is wel een aantal initiatiefnemers van het project genoemd, maar naam en adres van de opdrachtgever zijn niet vermeld. Bovendien is geen werkelijk adres, maar een postbusadres genoemd. Dit postbusadres lijkt ook nog van een ander bedrijf te zijn, namelijk ARS Traffic & Transport Technology B.V. (hierna: ARS T&TT), welk bedrijf niet in de uiting wordt genoemd.

Een en ander is in strijd met artikel 2 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR).

3.

Klager heeft een klacht omtrent het bovenstaande ingediend via het e-mailadres vermeld in de brief. Inhoudelijk is niet op deze klacht gereageerd. De Stadsregio heeft bij brief van 18 september 2013 aan klager meegedeeld te zullen reageren nadat klager zich persoonlijk op kantoor is komen identificeren/legitimeren. Onduidelijk blijft wie de verspreider en/of opdrachtgever zijn/is, al heeft klager de indruk gekregen dat ARS T&TT de verspreider is en de Stadsregio de opdrachtgever.

Aangezien inhoudelijk niet op de klacht is gereageerd, is artikel 6.2 Code Postfilter overtreden.

Klager verzoekt de Commissie er bij de betrokken partijen op aan te dringen dat zij:

a.

rectificaties versturen aan alle ontvangers waarbij partijen zich bekend maken met hun werkelijke identiteit;

b.

niet meer communiceren onder de fictieve naam “SLIM uit de spits” en

c.

geen direct mail meer te versturen totdat zij hebben aangetoond effectief te filteren tegen het Postfilter.

Het verweer

Namens verweerder (hierna: de stadsregio) is onder meer het volgende meegedeeld.

Voor zover nodig reageert verweerder mede namens ARS T&TT.

Bij brief van 18 september 2013 heeft verweerder aan klager meegedeeld inhoudelijk te zullen reageren op zijn e-mail van 9 september 2013, nadat klager zich bij verweerder zou hebben geïdentificeerd. Identificatie is nodig om klager antwoord te kunnen geven op zijn eveneens gestelde vragen omtrent de verwerking van zijn persoonsgegevens. Op het verzoek om identificatie heeft verweerder geen reactie gekregen.

Het project SLIM uit de spits wordt uitgevoerd onder de eindverantwoordelijkheid van de stadsregio. Voor de uitvoering van het project, waaronder het verzenden van de bestreden uiting, is het bureau ARS T&TT uit Den Haag ingeschakeld.

SLIM uit de spits heeft als doel de verkeersdoorstroming binnen de Regio Arnhem-Nijmegen te bevorderen. Voor deelnemers is een aantal mogelijkheden ontwikkeld om knelpunten op het wegennet te mijden. Voorbeelden zijn een gratis SLIM-app en informatie via “een website SLIM uit de spits”.

SLIM uit de spits heeft geen commerciële grondslag, maar dient een algemeen maatschappelijk doel.

Klager meent dat de CBR en de Code Postfilter zijn overtreden. Verweerder is er vanuit gegaan dat deze codes geen betrekking hebben op brieven in het kader van SLIM uit de spits.

De CBR is niet van toepassing, omdat er geen sprake is van reclame; er worden geen goederen, diensten of denkbeelden aangeprezen. Niettemin reageert verweerder op klagers stelling dat artikel 2 CBR is overtreden, en wel als volgt.

In de brief is het adres van de opdrachtgever niet expliciet in de brief vermeld, maar wel wordt daarin verwezen naar de website www.slimuitdespits.nl. Onderaan de site staat dat SLIM uit de spits een initiatief is van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en onder “Veel gestelde vragen” staat dat de Stadsregio Arnhem Nijmegen de opdrachtgever is. Blijkens de via de website te downloaden deelnemersvoorwaarden en het privacyprotocol vertegenwoordigt ARS Traffic & Transport Technology B.V. de stadsregio in SLIM uit de spits. Voorts zijn onder ‘Contact’ het telefoonnummer en het e-mailadres van ARS T&TT vermeld.

Verweerder heeft aldus gemeend voldoende duidelijkheid te bieden. Om maximale duidelijkheid te bieden, zal in toekomstige mails, brieven en SLIM-kranten voortaan expliciet de naam en het adres van de Stadsregio Arnhem Nijmegen worden vermeld.

De Code Postfilter is evenmin van toepassing, omdat verweerder niet onder de definitie van “adverteerder/opdrachtgever” valt. De stadsregio handelt immers niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Voorts is er geen sprake van reclame in de zin van de Code Postfilter; er worden geen goederen of denkbeelden aangeprezen, noch diensten aangeprezen of gevraagd, als bedoeld in deze code.

De repliek

Klager heeft zijn standpunt nader toegelicht.

De dupliek

Het standpunt van verweerder is nader toegelicht.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van verweerder is nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat in de bestreden uiting duidelijk is vermeld dat SLIM uit de spits een initiatief is van onder meer de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Onderaan de brief staat immers:

“SLIM uit de spits is een initiatief van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Nijmegen” en in de bijlage met “Antwoorden op uw mogelijke vragen” staat:

“SLIM uit de spits is een initiatief van de Stadsregio Arnhem Nijmegen in samenwerking met wegbeheerders en het bedrijfsleven”.

Bij verweer is meegedeeld dat voor het uitvoeren van het project, waaronder het verzenden van de bestreden uiting, het bureau ARS T&TT uit Den Haag is ingeschakeld en dat, voor zover nodig, in het verweer mede namens ARS T&TT op de klacht wordt gereageerd.

Waar klager bij repliek heeft gesteld dat in het dossier stukken ontbreken waaruit blijkt dat ARS T&TT een vertegenwoordiger heeft aangewezen, overweegt de Commissie dat zij geen aanleiding ziet in twijfel te trekken dat het verweer mede namens ARS T&TT wordt gevoerd.

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

Ad 1.

Allereerst dient de vraag te worden beantwoord of de bestreden uiting kan worden aangemerkt als reclame in de zin van de Code Postfilter. De Commissie beantwoordt die vraag in bevestigende zin. In de uiting worden diensten aangeprezen, namelijk:

a.

de SLIM App, die blijkens de uiting reisinformatie geeft, de actuele verkeersdrukte toont, zodat men de spits kan mijden, en laat zien hoeveel punten men verdient en

b.

de mogelijkheid zich aan te melden bij www.slimuitdespits.nl, waarna camera’s langs de weg bijhouden of men in de spits rijdt of niet.

Naar het oordeel van de Commissie dient verweerder te worden aangemerkt als adverteerder/opdrachtgever in de zin van de Code Postfilter.

Zoals hiervoor overwogen is SLIM uit de spits een initiatief van onder meer de Stadsregio Arnhem Nijmegen (verweerder) en ter vergadering is namens verweerder meegedeeld dat het bedrijf ARS T&TT, dat de bestreden brief feitelijk heeft verzonden, “in opdracht van” verweerder is belast met de uitvoering van het project SLIM uit de spits.

Voorts kan verweerder worden aangemerkt als een publiekrechtelijk rechtspersoon die, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en wel door het nemen van het initiatief tot en het doen uitvoeren van het project SLIM uit de spits, reclame doet uitgaan.

Ter vergadering is meegedeeld dat bij de verzending van de brief het Postfilter niet is geraadpleegd. Gelet hierop en nu niet is weersproken dat klager is ingeschreven in Postfilter, is artikel 5.2 Code Postfilter overtreden.

Ad 2.

De onderhavige via de brievenbus verspreide en geadresseerde uiting, waarin zoals hiervoor overwogen diensten worden aangeprezen, moet worden aangemerkt als brievenbusreclame in de zin van artikel 1 onder a CBR. Derhalve is de CBR in dit geval van toepassing.

Voor zover de CBR van toepassing zou zijn, is bij verweer meegedeeld dat Stadsregio Arnhem Nijmegen (verweerder) “de opdrachtgever” is.

Hiervan uitgaande is naar het oordeel van de Commissie niet voldaan aan artikel 2 CBR waarin onder meer staat:

“Naam en adres van de opdrachtgever dienen in het aanbod voor te komen, waarbij niet kan worden volstaan met het de vermelding van het postbusadres”. In het onderhavige geval is het fysieke adres van verweerder niet in de uiting vermeld. De enkele verwijzing naar de website www.slimuitdespits.nl geeft onvoldoende duidelijkheid omtrent het fysieke adres.

Ad 3.

Klager heeft bij e-mail van 9 september 2013 een klacht ingediend bij verweerder omtrent onder meer overtreding van artikel 5.2 Code Postfilter. Bij brief van 18 september 2013 heeft verweerder vervolgens meegedeeld dat op de klacht zal worden gereageerd nadat klager zich bij verweerder heeft gelegitimeerd. Deze legitimatie houdt, naar ter vergadering is toegelicht, verband met het feit dat klagers e-mail ook vragen betreffende de verwerking van persoonsgegevens bevat.

Naar het oordeel van de Commissie is aldus niet voldaan aan het bepaalde in artikel 6.2 Code Postfilter. Verweerder had in een afzonderlijke brief, los van klagers vragen omtrent verwerking van persoonsgegevens, kunnen ingaan op de door klager gestelde overtreding van artikel 5.2 Code Postfilter.

De Commissie is niet bevoegd om -zoals door klager verzocht- er bij de betrokken partijen op aan te dringen dat zij:

a.

rectificaties versturen aan alle ontvangers waarbij partijen zich bekend maken met hun werkelijke identiteit;

b.

niet meer communiceren onder de fictieve naam “SLIM uit de spits” en

c.

geen direct mail meer te versturen totdat zij hebben aangetoond effectief te filteren tegen het Postfilter.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 2 CBR. Voorts heeft verweerder de artikelen 5.2 en 6.2 Code Postfilter overtreden.

De Commissie beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Het meer of anders gevraagde wijst de Commissie af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken