a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00838

Datum:

28-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie op de website http://www.hotelaanbiedingen.nl/de/berlijn.html van adverteerder, waarop verschillende hotelovernachtingen in Berlijn worden aangeboden. Naast een foto van de aangeboden hotels staat, in een stervormig kader “Altijd € 30 p.p.”.

Op deze website-pagina kan men het gewenste hotel kiezen door de link “Kies Hotel” aan te klikken. Men wordt dan doorverwezen naar een pagina waarop men de persoonsgegevens kan invullen en de boeking compleet kan maken. Bovenaan deze pagina staat een foto van het gekozen hotel, met hiernaast eveneens het kader met de tekst “Altijd € 30,-”.

Onderaan deze pagina staan de kosten voor de boeking.

 

De klacht

 

Op de website wordt gesuggereerd dat een hotelkamer altijd € 30,- per persoon kost. Nadat klager had ingevuld dat hij voor ‘1 persoon’ een kamer wilde boeken, bleek echter dat

€ 30,- ‘eenpersoonstoeslag’ werd berekend. De totale kosten bedroegen € 67,50 (inclusief reserveringskosten).

 

Verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

 

De op de website getoonde prijs van € 30,- is gebaseerd op een boeking voor twee personen in een tweepersoonskamer. Onderaan de homepagina wordt dit duidelijk vermeld.

De reserveringskosten staan onder ‘veelgestelde vragen’ onder het kopje ‘extra kosten’.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager licht zijn standpunt nader toe. Naar aanleiding van een vraag van de Commissie deelt klager mee dat hij uitsluitend een oordeel van de Commissie wenst over dat deel van zijn klacht dat betrekking heeft op de ‘eenpersoonstoeslag’ van € 30,-. De reserveringskosten mogen derhalve buiten beschouwing worden gelaten.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Gelet op het ter vergadering door klager gestelde, laat de Commissie voor haar oordeel de reserveringskosten buiten beschouwing.

 

Met betrekking tot de ‘eenpersoonstoeslag’ die adverteerder in rekening brengt, oordeelt de Commissie als volgt.

Op de website staat, zowel op de pagina http://www.hotelaanbiedingen.nl/de/berlijn.html, als op de webpagina waarnaar men wordt doorverwezen nadat men een keuze heeft gemaakt voor een bepaald hotel, bij de foto’s van de aangeboden hotels steeds de prijsvermelding “altijd € 30 p.p.”. Uit de tekst onderin de homepagina (“Prijs p.p. op basis van 2 personen per kamer”) blijkt echter dat deze prijs is gebaseerd op een boeking voor twee personen. Wanneer men een kamer zoekt voor één nacht voor één persoon, blijkt dat bovenop de prijs een ‘eenpersoonstoeslag’ van € 30,- in rekening wordt gebracht.

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de absolute mededeling dat kamers ‘altijd’ € 30,- p.p. kosten, onjuist. Naar haar oordeel is aldus onjuiste informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken