De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website www.newscientist.nl voor zover hier staat:
“5x New Scientist voor € 29,95 + gratis cadeau
Ontvang tijdelijk 5 nummers van 1. Direct bestellen
New Scientist voor 29,95 + cadeau
(…) 5x New Scientist € 29,95
Als abonnee op New Scientist ontvangt + DVD (…)
u veel voordeel:
Een abonnement is goedkoper dan alle 2. Uw persoonsgegevens
edities los kopen (…)
Elke maand automatisch het nieuwste
exemplaar thuisbezorgd 3. Verzending
Korting op evenementen (…)
Speciale aanbiedingen op interessante
producten Bestellen (link)
Deze actie is alleen geldig in Nederland
en België. U ontvangt 5 nummers van
New Scientist. Daarna kunt u elke drie
maanden eenvoudig opzeggen per post,
e-mail of telefoon.
Liever een jaarabonnement?
Klik hier voor een jaarabonnement (link) (…)”.
De klacht
In de advertentie worden vijf nummers van het tijdschrift ‘New Scientist’ aangeboden voor een bedrag van € 29,95. Klager is ingegaan op dit aanbod en dacht dat hij een kortlopend abonnement (5 nummers) was aangegaan. Nadat klager 5 nummers had ontvangen verplichtte adverteerder hem echter een vervolgabonnement te betalen. Klager heeft twee bezwaren:
In de uiting wordt volgens klager niet vermeld dat het om een abonnement tot wederopzegging gaat.
Adverteerder geeft vooraf geen duidelijkheid over de uiteindelijke kosten. Deze blijken volgens klager € 25,- hoger te liggen omdat het abonnement na ontvangst van 5 nummers nog ten minste 3 maanden doorloopt.
Het verweer
Via de webshop van adverteerder is klager een abonnement aangegaan op het tijdschrift ‘New Scientist’ dat 11x per jaar verschijnt. Bij de registratie die noodzakelijk is voor de afsluiting van dit abonnement heeft klager de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie geaccepteerd. Nadat klager het abonnement online is aangegaan heeft hij een welkomst e-mail van de hoofdredacteur van New Scientist ontvangen, waarin duidelijk staat vermeld welk abonnement klager is aangegaan en wat de opzegmogelijkheden zijn. Daartoe is de volgende tekst opgenomen: “U heeft gekozen voor een doorlopend abonnement. Dit betekent dat wij uw abonnement automatisch verlengen. Mocht u het onverhoopt stop willen zetten dan kunt u dat uiterlijk een maand voor het einde van uw abonnementsperiode doorgeven. Daarna kunt u eenvoudig per kwartaal opzeggen.”
Adverteerder meent dat in haar advertentie duidelijk is gemaakt dat het een half jaar abonnement betrof met automatische verlenging. In de aanhef staat in vetgedrukte letters: “Ontvang tijdelijk 5 nummers van New Scientist voor 29,95 plus cadeau”. Tijdelijk slaat op de tijdelijk verlaagde prijs ten opzichte van de abonnementsprijs voor de verlengde periode. Daarbij ontvangt de nieuwe abonnee ook nog een welkomstcadeau, in het onderhavige geval een dvd. Er staat niet de aanduiding ‘vrijblijvend’ of iets dergelijks. Deze manier van adverteren is zeer gebruikelijk in tijdschriften-land.
Dat sprake is van een doorlopend abonnement blijkt ook uit de rest van de advertentie waarin staat wat de voordelen zijn die je als abonnee op New Scientist ontvangt. Bovendien staat er onderaan dezelfde kolom volgens adverteerder zeer duidelijk dat de abonnee 5 nummers van New Scientist ontvangt en daarna elke drie maanden eenvoudig kan opzeggen.
Uit onderzoek blijkt dat andere uitgevers hun advertenties niet anders inkleden.
Gelet op het bovenstaande is van misleidende reclame geen sprake en dient de klacht te worden afgewezen, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
Naar aanleiding van klagers bezwaren overweegt de Commissie als volgt. De uiting biedt de mogelijkheid via de website te bestellen. Derhalve is sprake van een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand, waarvoor de bijzondere informatieverplichtingen gelden als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is van oordeel dat door in de uiting te zeggen: “U ontvangt 5 nummers van New Scientist. Daarna kunt u elke drie maanden eenvoudig opzeggen (…)” weliswaar voldoende duidelijk blijkt dat het abonnement na ontvangst van de 5 nummers nog doorloopt, maar hieruit niet blijkt wat de duur van de overeenkomst is, hetgeen in strijd is met het bepaalde in artikel 8.4 onder m NRC. Ook dient in de uiting de prijs van het vervolgabonnement per factureringsperiode te worden vermeld (artikel 8.4 sub i NRC). Nu deze informatie in de uiting zelf ontbreekt, is tevens in strijd met dit artikel gehandeld
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.4 aanhef en onder i en m NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.