De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website nrc.nl/ipad met onder meer de tekst:
“Een iPad bij nrc.next of NRC Handelsblad vanaf €29,95 per maand
Ja, ik wil NRC met een iPad >
Meer over deze actie…
> Veelgestelde vragen
> Actievoorwaarden
> (…)”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat men pas na het invoeren van persoonlijke gegevens op de website de volgende melding te zien krijgt: “Er is al een bestelling met iPad geplaatst op dit adres. U kunt per adres slechts één bestelling plaatsen.”
Het verweer
Adverteerder heeft verwezen naar haar verweer in dossier 2012/00955 en aangegeven de actievoorwaarden aan te zullen passen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
De voorzitter heeft ambtshalve vastgesteld dat de voorwaarde dat niet meer dan één iPad abonnement op het zelfde adres mag worden aangegaan, op de beginpagina van de website wordt vermeld onder zowel het kopje “Veel gestelde vragen” als onder “Actievoorwaarden”. De consument wordt aldus op voldoende duidelijke wijze geïnformeerd over de betreffende bepaling, voordat hij de gelegenheid krijgt om zijn persoonsgegevens in te invoeren. Het feit dat de specifieke voorwaarde niet afzonderlijk in de uiting wordt genoemd leidt in dit specifieke geval derhalve niet tot het oordeel dat sprake is van het ontbreken van essentiële informatie.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.