a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00342

Datum:

18-07-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een schapkaartje in winkels van Albert Heijn waarop staat dat men bij een door United Soft Drinks georganiseerd promotioneel kansspel onder meer een ‘sup board’ kan winnen. Om mee te spelen diende men een actieverpakking Sportwater te kopen. Op de actieverpakking was aan het flesje een ‘kraag’ bevestigd met een “unique code” die men op de website gettheflow.eu diende in te vullen.

 

Samenvatting van de klacht en de repliek

Klaagster wilde graag een ‘sup board’ winnen. Toen zij op de actiesite haar actiecode had ingevuld en vervolgens een kennisvraag goed had beantwoord, kreeg zij direct een pop-up in beeld waarin stond dat zij niet had gewonnen. Klaagster was verwonderd dat zij geen deelnameformulier zag. Volgens de actievoorwaarden maakt iedereen die de kennisvraag goed beantwoordt kans op een prijs. Klaagster voelt zich misleid omdat het volgens haar meer om een weggeefactie blijkt te gaan dan een eerlijke verloting. Klaagster vraagt zich af hoe de winnaars worden geselecteerd. Als klaagster had geweten “dat het een verdeling van prijzen was op basis van tijdstip aanwezigheid op site” had zij niet aan de actie meegedaan.


Samenvatting van het verweer van United Soft Drinks en haar dupliek

De code op de kraag is uniek en kan slechts één keer gebruikt worden. Als de code correct is ingevoerd, bepaalt het systeem onmiddellijk of de deelnemer een prijs heeft gewonnen. De deelnemer wordt vervolgens onmiddellijk via een pop-up over de uitkomst geïnformeerd. Bij een winnende code wordt de deelnemer gevraagd enkele persoonsgegevens in te vullen voor aflevering van de prijs. Van de deelnemers die geen prijs hebben gewonnen, worden geen persoonsgegevens opgevraagd conform de privacywetgeving. In totaal zijn bij de actie 550 prijzen weggeschonken. Via het wedstrijdreglement worden deelnemers zo juist mogelijk geïnformeerd.

 

De reactie van Albert Heijn

Albert Heijn stelt dat zij niet betrokken is bij de actie en dat zij geen partij in dit geschil is.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Niet in geschil is dat bij Albert Heijn flessen Sportwater te koop waren met een reclame-uiting in de vorm van een kraag waarop stond dat men onder meer een ‘sup board’ kon winnen. Het betreft een door United Soft Drinks georganiseerd promotioneel kansspel waarop in de winkel door middel van een schapkaartje de aandacht werd gevestigd. In de uiting in de vorm van de kraag staat een unieke code die men op de actiewebsite gettheflow.eu diende in te vullen. Klaagster heeft gesteld dat zij, nadat zij dit had gedaan en een ‘kennisvraag’ had beantwoord, onmiddellijk via een pop-up de boodschap kreeg dat zij niet had gewonnen. Dit wijkt in enige mate af van artikel 3 van de algemene spelvoorwaarden, waar, voor zover hier van belang, staat dat de deelnemer na het invullen van de unieke code en de kennisvraag zijn persoonlijke gegevens op een deelnameformulier moet invullen om een prijs te kunnen winnen. Wat daarvan zij, naar het oordeel van de voorzitter kan niet worden gezegd dat de algemene spelvoorwaarden ten nadele van de deelnemer zijn gewijzigd doordat niet langer de eis wordt gesteld dat men eerst een deelnameformulier dient in te vullen.

2)  De voorzitter begrijpt het standpunt van klaagster aldus, dat zij meende dat zij door het goed beantwoorden van de kennisvraag kans maakte op een prijs. Dit gaat echter eraan voorbij dat men eerst de unieke code diende in te vullen die staat in de uiting in de vorm van de kraag. Verder acht de voorzitter het op grond van de spelvoorwaarden voldoende duidelijk dat de winnaar zou worden bepaald door het invullen van de juiste unieke code in combinatie met het correct beantwoorden van de kennisvraag. Anders dan klaagster veronderstelt, kan dus niet worden aangenomen dat het tijdstip waarop men de code invult (mede) bepaalt of men al dan niet een prijs heeft gewonnen. In zoverre berust de klacht op een misverstand. Nu ook verder geen aanleiding bestaat om te veronderstellen dat sprake is van misleiding of een onjuiste uitvoering van het promotionele kansspel, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken