a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0187B

Datum:

23-04-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

New York Pizza maakt door middel van televisiecommercials reclame voor het product New York Pizza. De com­mer­cials zijn in de Engelse taal. Cen­traal in de commercials staat steeds dezelfde man, die is vergezeld van ruwe per­sonen die een dreigende houding aannemen.

In een van de commercials is de man in een gesprek verwikkeld. Later blijkt dat de gesprekspartner op zijn rug op de grond ligt in een plas rode substantie. Uit de verdere context van de commercial blijkt later dat het niet om bloed, maar om tomatensaus gaat. Vervolgens slaat de man met een honkbalknuppel in op een pallet met flessen tomatensaus. In deze commer­cial zegt de man onder meer de woorden “fucking guy” en ‘fucking shit”. De commer­cial eindigt met de woorden: “damn fucking tasty”. Dergelijke woorden worden ook in een andere commercial van adverteerder gebruikt.

De klacht

In de commercial wordt regelmatig het woord “fucking” gebruikt en ook het woord “shit”. Voorts wordt geweld gebruikt in de commercial. Dit past niet bij een reclame voor pizza’s. Bovendien wordt de commercial uitgezonden op tijdstippen dat ook kinderen televisie kijken. De commercial is in strijd met de artikel 3 en 14 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De commercials bieden een redelijk getrouw beeld van hetgeen in televisieseries en speelfilms wordt getoond als de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia.
In de commercial worden geen grenzen overschreden. Het is evident dat het om een parodie op de televisieserie The Sopranos gaat. De reclame-uiting berust duidelijk op overdrijving en bevat humoristische elementen. In de commercial wordt geen geweld getoond en tijdens het bekijken van de commercial wordt al snel duidelijk dat het niet om bloed maar om ketchup gaat.

Over het gebezigde taalgebruik kan men twisten. De woorden “fuck”, “fucking” en “shit” zijn echter doorgedrongen in het normale taalgebruik van de Nederlandse bevolking en als zodanig opgenomen in het Van Dale woordenboek. Eerder heeft de Commissie al geoordeeld dat het woord “fuck” in een commercial niet de grens van het toelaatbare overschrijdt. Wel is adverteerder ongelukkig met het moment van uitzenden. Het was niet de bedoeling dat de commercials ook ’s middags zouden worden uitgezonden. In de toekomst zullen de commercials op een later tijdstip worden uitgezonden, waarbij gedacht moet worden aan uitzenden na 20.00 uur.

Het oordeel van de Commissie

Klager baseert haar klacht op de artikelen 3 en 14 van de NRC. De uiting is evenwel niet van dien aard, dat deze in strijd is met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden. Evenmin kan worden gezegd dat de uiting agressief is in de zin van artikel 14 NRC. Er is immers geen sprake van agressie die zich richt tegen een spe­ci­fieke consument.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken