a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0321A

Datum:

21-08-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

New York Pizza maakt door middel van televisiecommercials reclame voor het product New York Pizza. De commercials zijn in de Engelse taal. Centraal in de commercials staat steeds dezelfde man, die is vergezeld van ruwe personen die een dreigende houding aannemen.

In een van de commercials is de man in een gesprek verwikkeld. Later blijkt dat de gesprekspartner op zijn rug op de grond ligt in een plas rode substantie. Uit de verde-re context van de commercial blijkt later dat het niet om bloed, maar om tomatensaus gaat. Vervolgens slaat de man met een honkbalknuppel in op een pallet met flessen tomatensaus. In deze commercial zegt de man onder meer de woorden “fucking guy” en ‘fucking shit”. De commercial eindigt met de woorden: “damn fucking tasty”. Dergelijke woorden worden ook in een andere commercial van adverteerder gebruikt.

De klacht

In de commercial wordt het woord “fucking” gebruikt. Dit is in de Engelse taal een scheldwoord dat naar copulatie verwijst en heeft niets te maken met een reclame voor pizza’s. De commercial is, mede gelet op het tijdstip van uitzenden daarvan, in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

In een eerdere beslissing heeft de Commissie naar aanleiding van de commercial reeds geoordeeld dat het taalgebruik de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, respectievelijk de goede zeden, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming hiervan is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare in dit geval niet zijn overschreden. De Commissie gaat daarbij ervan uit dat volgens de huidige maatschappelijke opvattingen het gebruik van het woord “fucking” algemeen geaccepteerd is, óók in reclame-uitingen. Het woord wordt tegenwoordig eerder gebruikt om een ander woord kracht bij te zetten, dan in de werkelijke betekenis ervan. Dit neemt overigens niet weg dat de Commissie er wel begrip voor heeft dat de onderhavige reclame-uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd. Het laatste kan evenwel niet tot een ander oordeel leiden in deze zaak.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken