a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2017/00908

Datum:

25-01-2018

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager verzonden e-mail waarin onder meer staat:
“Jij hebt onlangs jouw tijdelijke VIP-card geactiveerd en al een keer geprofiteerd van de 25% VIP-korting die je daarmee krijgt.
De pas is 90 dagen geldig. Bestel dus snel nog 2x (…) want na 3 bestellingen binnen 90 dagen wordt de tijdelijke VIP-card omgezet in een permante VIP-card. Deze is onbeperkt geldig en geeft je dus altijd 25% korting op je bestelling! (…)
*jouw VIP-card geeft korting op je hele bestelling, behalve op actiepizza’s of i.c.m. andere acties of coupons. Kijk voor de volledige voorwaarden op newyorkpizza.nl”.

 

De klacht

Deze wordt als volgt samengevat.
In de uiting staat dat als klager nog twee keer binnen een bepaalde periode met zijn tijdelijke VIP-card bestelt, hij dan altijd 25% korting krijgt op verdere bestellingen. Klager heeft het vereiste aantal bestellingen gedaan en meent dat hij op grond hiervan recht heeft op de levenslange korting van 25%. Inmiddels heeft adverteerder de voorwaarden aangepast en geldt de korting voor 2017. Onduidelijk is of ook in 2018 korting wordt gegeven. Klager meent dat het niet mogelijk moet zijn de korting via de voorwaarden in tijd te beperken nu deze volgens de uiting voor altijd geldt. Klager acht de uiting op grond van het voorgaande misleidend.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat.
In de uiting wordt de actie voor een tijdelijke VIP-card die recht geeft op 25% korting gecommuniceerd als “voor altijd” en “onbeperkt”. In de voorwaarden staat echter altijd een geldigheidsdatum. In de uiting en op de VIP-card verwijst adverteerder naar deze voorwaarden. Adverteerder erkent dat de communicatie duidelijker had gekund en zal bij toekomstige uitingen daarmee rekening houden. De 25% korting blijft voorlopig voor klanten beschikbaar. In de voorwaarden staat dat adverteerder het recht heeft om deze te wijzigen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een reclame-uiting in verband met de “tijdelijke VIP-card” die klager had geactiveerd en waarmee hij een bestelling had gedaan. Niet in geschil is dat men met die card 25% korting op bestellingen bij adverteerder krijgt. In de e-mail wordt klager opgeroepen twee extra bestellingen te plaatsen door de mededeling: “want na 3 bestellingen binnen 90 dagen wordt de tijdelijke VIP-card omgezet in een permante VIP-card. Deze is onbeperkt geldig en geeft je dus altijd 25% korting op je bestelling!”. Naar het oordeel van de voorzitter kan deze tekst niet anders worden begrepen dan dat klager door het plaatsen van twee extra bestellingen voortaan zonder beperkingen in tijd (“permanente VIP-card”, “onbeperkt geldig”, “altijd 25% korting”) via zijn VIP-card met 25% korting kan bestellen bij adverteerder. Nu adverteerder heeft erkend dat de korting die men met de VIP-card krijgt niet onbeperkt in tijd is omdat in de voorwaarden een einddatum voor deze korting staat, heeft zij onjuiste informatie verschaft over de reikwijdte van de 25% korting, en daarmee over de reikwijdte van haar verplichtingen zoals bedoeld onder c van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De verwijzing in de uiting naar de voorwaarden van adverteerder doet daaraan niet af. De gemiddelde consument zal door de stellige mededelingen over het altijd met 25% korting kunnen bestellen niet verwachten dat in deze voorwaarden de korting alsnog in tijd wordt gelimiteerd. Verder is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument door het voorgaande ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat de communicatie duidelijker had gekund en dat zij bij toekomstige uitingen daarmee rekening zal houden. Niet duidelijk is op welke wijze adverteerder dat zal doen. Gelet hierop zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, worden gedaan voor zover nodig.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken