a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2016/00854

Datum:

16-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame. Daarin wordt onder meer het volgende gezegd:

“Bestellen waar je ook bent?

Met Domino’s order anywhere hoef je niet meer thuis te zijn.

Of je nu in het park bent, of op het plein, wij komen naar de plek waar jij met je mobiel bestelt. Da’s lekker makkelijk. Zo geniet je van al onze heerlijke pizza’s, waar je maar wilt. Probeer het zelf op Domino’s.nl of download de app. Domino’s, die is van mij”.

Intussen verschijnt onder meer in beeld:

“BESTELLEN WAAR JE OOK BENT?”, “ORDER ANYWHERE”,

“PIZZA BESTELLEN”, “WAAR JE MAAR WIL MET JE SMARTPHONE”, 

“PROBEER HET ZELF”, Ga naar Domino’s.nl of download de app” en “BESTEL OP DOMINO’S.NL”. 

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Gesteld wordt “ORDER ANYWHERE”. Toen klager probeerde om via www.domino’s.nl thuis een pizza te laten bezorgen, verscheen echter de mededeling: “Helaas valt uw adres buiten ons bezorggebied, u kunt wel een afhaalorder plaatsen”. Klager legt de  desbetreffende schermafdruk over. Hij vindt de reclame misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Aan mde “Order Anywhere” dienst zijn enige spelregels verbonden. Met “Order Anywhere” maakt Domino’s kenbaar dat je niet meer vanuit huis of werk hoeft te bestellen, maar dat bijna elke plek volstaat, dankzij de ondersteuning van gps tijdens het bestelproces. In haar communicatie verwijst adverteerder -waar mogelijk- naar haar webpagina waar de spelregels zijn omschreven. Zo is op de website vermeld dat een klant met de nieuwe “Order Anywhere” dienst met de smartphone bijna overal kan bestellen. Verder is duidelijk vermeld dat gebruik van de dienst alleen mogelijk is binnen de bestaande bezorggebieden van de vestigingen. Adverteerder verwijst naar de als bijlage 2 bij het verweer overgelegde afdrukken van de site. Nergens wordt geclaimd dat er een landelijke dekking is en dat de dienst op iedere plek in Nederland kan worden gebruikt.

 

Het oordeel van de Commissie

Door de tekst van de televisiereclame, zowel uitgesproken als in beeld gebracht, wordt gesuggereerd dat men met de dienst “Order Anywhere” via de smartphone overal waar men maar wil een pizza van Domino’s kan bestellen. In werkelijkheid blijkt dat echter niet mogelijk te zijn; volgens de informatie op de website, waarvan bij het verweer afdrukken zijn overgelegd, kan men met “Order Anywhere” “bijna overal” bestellen en “werkt” Order Anywhere “alleen binnen de bezorgingsgebieden van de vestigingen”.

Gelet op het bovenstaande gaat de televisiereclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat in de televisiereclame verwezen wordt naar de website Domino’s.nl, waarop nadere informatie staat over de dienst “Order Anywhere”, maakt bovenstaand oordeel niet anders. Deze enkele verwijzing maakt niet voldoende duidelijk dat de absolute claim dat overal kan worden besteld, niet opgaat.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken