a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00704

Datum:

23-10-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een billboardreclame van New York Pizza, waarop onder meer staat: “WTF!”. Deze afkorting wordt ook gebruikt op de website en in een televisiecommercial van adverteerder.

 

De klacht

Klager acht de afkorting ‘WTF’ in reclame onwenselijk. Hierdoor worden vloeken en schelden in de maatschappij steeds normaler.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen reclame-uitingen zal waarderen waarin de afkorting ‘WTF’ wordt gebruikt, nu in feite gebruik wordt gemaakt van een woord dat, indien volledig geuit, kan worden beschouwd als grof taalgebruik. Het betreft het woord ‘fuck’. Dit woord dient, op de wijze zoals dat in de uiting wordt gebruikt, niet in haar letterlijke betekenis te worden opgevat, maar als een term om een bepaalde uitspraak kracht bij te zetten. Naar het oordeel van de voorzitter is deze betekenis heden ten dage voldoende bekend. Derhalve is sprake van een woord dat inmiddels een gangbare betekenis heeft gekregen die afwijkt van zijn oorspronkelijke betekenis. Naar het oordeel van de voorzitter is sprake van een voldoende mate van maatschappelijke acceptatie indien het woord op deze wijze wordt gebruikt. Gelet hierop oordeelt de voorzitter dat de uiting de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat door zijn taalgebruik. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken