De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboardreclame van New York Pizza, waarop onder meer staat: “WTF!”. Deze afkorting wordt ook gebruikt op de website en in een televisiecommercial van adverteerder.
De klacht
Klager acht de afkorting ‘WTF’ in reclame onwenselijk. Hierdoor worden vloeken en schelden in de maatschappij steeds normaler.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen reclame-uitingen zal waarderen waarin de afkorting ‘WTF’ wordt gebruikt, nu in feite gebruik wordt gemaakt van een woord dat, indien volledig geuit, kan worden beschouwd als grof taalgebruik. Het betreft het woord ‘fuck’. Dit woord dient, op de wijze zoals dat in de uiting wordt gebruikt, niet in haar letterlijke betekenis te worden opgevat, maar als een term om een bepaalde uitspraak kracht bij te zetten. Naar het oordeel van de voorzitter is deze betekenis heden ten dage voldoende bekend. Derhalve is sprake van een woord dat inmiddels een gangbare betekenis heeft gekregen die afwijkt van zijn oorspronkelijke betekenis. Naar het oordeel van de voorzitter is sprake van een voldoende mate van maatschappelijke acceptatie indien het woord op deze wijze wordt gebruikt. Gelet hierop oordeelt de voorzitter dat de uiting de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat door zijn taalgebruik. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.