a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00593

Datum:

05-11-2019

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager gerichte e-mail van 19 september 2019 met de aanhef:

“PIZZA DEAL: 2e pizza 2 euro bij bezorgen!”. Daarin staat onder meer, tegen de achtergrond van een foto van twee pizza’s:

“16 t/m 22 SEPTEMBER

 2e PIZZA 2,-

              BIJ BEZORGEN”.

Daaronder staat:

       “PIZZA DEAL: 2e pizza voor 2 euro

Een betere deal voor 2 euro krijg je niet! Scoor nog t/m zondag de 2e pizza voor 2 euro! Gebruik coupon 144 bij je bestelling.

Met wie ga jij pizza eten?

          Bestel nu!

    Voor de voorwaarden klik hier”.

    

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat

Naar aanleiding van de onderhavige e-mail bestelde klager de 35cm pizzas BBQ Piri Piri (€ 13,49) en Moroccan Chicken (€ 15,99), met toevoeging van de kortingscode 144. Tot zijn verbazìng diende hij vervolgens € 22,49 in plaats van € 17,99 af te rekenen. Na raadpleging van ‘Acties’ op de site las klager dat de actie “2e pizza voor 2 euro” alleen geldt voor 25 cm pizza’s.

In de bestreden e-mail wordt verwezen naar de voorwaarden, maar daarin staat niets over een bepaald formaat van de pizza’s, aldus klager. Hij vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer  

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Klager stelt dat adverteerder niet communiceert dat de actie voor een 25cm bodem geldt. In de bestreden e-mail staat echter een duidelijke verwijzing naar de actievoorwaarden. De link hierachter is de volgende:

https://www.newyorkpizza.nl/couponvoorwaarden.

De betreffende pagina begint met:

“Coupon voorwaarden

 Voorwaarden coupons

– Bij onze coupons zijn de bodemtoeslagen altijd van toepassing. Kiest u een andere bodem dan aangegeven dan betaalt u de volgende toeslag:

* Glutenvrije bodem 25 cm  € 2,00

* ltalian-style 30 cm:            € 2,50

* NY- style 30 cm:                € 2,50

* NY- style 35 cm:                € 4,50

* Bloemkoolbodem 25 cm:   € 1,00

* Bloernkoolbodem 30 cm:   € 3,50”.

Adverteerder meent dan ook dat van misleiding geen sprake is. Zowel bij afhalen als bij bezorgen kost een 2e 25cm pizza 2 euro. Om misverstanden te voorkomen, zal dit voortaan directer kenbaar worden gemaakt in de e-mails.

 

Het oordeel van de voorzitter  

In de bestreden e-mail wordt vijfmaal gesproken over “2 euro” als prijs voor een 2e pizza, waarna de aansporing volgt: “Bestel nu!”. Pas hierna is vermeld: “Klik voor de voorwaarden hier”.

Uit de bij het verweer overgelegde aanvangstekst van deze voorwaarden blijkt dat men een toeslag betaalt, variërend van € 1,- tot € 4,50, indien men “een andere bodem dan aangegeven” kiest. Dit betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en deze informatie wordt in de onderhavige reclame-uiting op onduidelijke wijze verstrekt. Daarbij overweegt de voorzitter dat in de bestreden uiting ook niet duidelijk een bepaalde bodem is “aangegeven”, waarvoor het aanbod 2e pizza voor 2 euro zonder meer geldt, ook niet in de vorm van de foto van twee pizza’s. 

Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is deze misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken