a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2020/00119

Datum:

17-04-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de commercial van Domino’s Pizza op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=hUk-stq206U).

Bij de beelden van verschillende situaties waarin mensen een of meer pizza’s van Domino’s afhalen of thuis bezorgd krijgen, wordt door de voice-over gezegd:

“De lekkerste pizza, elke dag met liefde bereid. En als jij net zo van pizza houdt als

wij, dan houdt Domino’s van jou. Van jullie. Van jou. En van jou. Van u. Van jou en al helemaal van jou. Daarom introduceren wij nu: Domino’s punten sparen. Bij elke online bestelling krijg je tien punten. Spaar je 60 punten, dan krijg je een gratis pizza.

Meld je aan op dominos.nl/puntensparen.”

 

De klacht

De bewering dat je bij elke online bestelling bij Domino’s tien punten krijgt, is niet waar. Je ontvangt pas punten bij een bestelling vanaf € 10,-. Klager bestelt altijd één pizza en blijft daarmee onder het bedrag van € 10,-. Na zijn online bestelling verschijnt dan de volgende mededeling op zijn scherm: “Er zijn met deze order geen punten verdiend. Het totaalbedrag van je order was minder dan € 10,00.” Klager vindt de reclame onjuist.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de commercial wordt inderdaad gesproken over het ontvangen van spaarpunten bij elke online bestelling. Voor de gemiddelde consument is echter voldoende duidelijk dat aan deze actie aanvullende voorwaarden zijn verbonden, nu in de afsluiting van de commercial voor nadere informatie wordt verwezen naar dominos.nl/puntensparen. Op de website wordt op verschillende plaatsen duidelijk gemaakt dat er een bestelling met een minimaal orderbedrag van € 10,- moet worden geplaatst om in aanmerking te komen voor spaarpunten. Ook wordt verwezen naar de algemene voorwaarden, waarin eveneens melding wordt gemaakt van deze voorwaarde. Voorts is deze informatie beschikbaar in de beschrijving onder de commercial op YouTube. Ten slotte wordt op de aanmeldpagina van het spaarprogramma verwezen naar de informatie op dominos.nl/puntensparen. Adverteerder meent dat aldus voor de gemiddelde consument duidelijk is dat aan de actie aanvullende voorwaarden verbonden zijn, waaronder een minimaal orderbedrag van € 10,-. Niettemin heeft adverteerder besloten de commercial aan te passen en daarin een tekstblok op te nemen waarin staat dat er alleen punten gespaard zullen worden bij bestellingen van € 10,- of hoger.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de commercial wordt het ‘Domino’s punten sparen’ geïntroduceerd met de mededeling “Bij elke online bestelling krijg je tien punten. Spaar je 60 punten, dan krijg je een gratis pizza.” Vast staat dat alleen punten worden gespaard indien het bedrag van de bestelling € 10,- of meer is.

Deze voorwaarde betreft een belangrijke beperking van het aanbod. Het is immers heel goed mogelijk dat het bedrag van een bestelling onder de € 10,- blijft. De voorwaarde van een minimaal orderbedrag is daarom essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, die in de uiting zelf moet worden vermeld. De verwijzing naar dominos.nl/puntensparen is daartoe onvoldoende. In de commercial wordt naar deze webpagina verwezen voor aanmelding voor de actie, maar hieruit blijkt niet dat sprake is van de beperkende voorwaarde van een minimaal bestelbedrag.

Door het ontbreken van de bedoelde informatie kan de gemiddelde consument door de commercial ertoe worden gebracht een besluit te nemen over een transactie – het plaatsen van een online bestelling bij Domino’s – dat hij anders niet had genomen. De commercial is daarom misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. In de mededeling van adverteerder dat in de commercial een tekstblok wordt opgenomen waarin staat dat er alleen punten gespaard zullen worden bij bestellingen van € 10,- of hoger, ziet de voorzitter aanleiding om de aanbeveling aan adverteerder te doen voor zover nodig.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken