a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2021/00625

Datum:

24-01-2022

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van Carpetright waarop, voor zover hier van belang, bij verschillende vloeren staat “gratis gelegd”. 

Samenvatting van de klacht

Klager was op de website van adverteerder op zoek naar een PVC vloer. Links bovenaan bij de foto’s van de vloeren staat bij sommige artikelen “gratis gelegd”. Dit impliceert dat de vloer gratis wordt gelegd. Na telefonisch contact bleek dit niet te kloppen. Er wordt een korting gegeven op de legkosten, maar dit wordt niet in de uitingen vermeld. Nergens staan deze actievoorwaarden. Dit is misleidend.

Samenvatting van het verweer

De actievoorwaarden zijn te vinden als link op de actiepagina. De actievoorwaarden die van toepassing waren ten tijde van de bestreden uitingen waren, voor zover hier van belang:
“Vanaf […] worden gemaakte orders in de actieperiode op laminaat, parket, tapijt, vinyl, linoleum en PVC vloeren gratis gelegd met onze professionele plaatsingsservice. Mocht u een andere legwijze kiezen of mocht deze noodzakelijk zijn, dan betaalt u alleen de meerprijs”
en
“DE ACTIE IS GELDIG OP:
? Laminaat vanaf € 24.95 per m² gratis gelegd t.w.v. € 10.49 per m²
? Parket vanaf € 49.95 per m² gratis gelegd t.w.v. € 14.99 per m²
[…]
? PVC vloeren vanaf € 36.95 per m² gratis gelegd t.w.v. € 10.99 per m²
Let op: Alle benodigde materialen en overige handelingen (lijmen, plinten, accessoires, etc.) worden apart in rekening gebracht. In alle gevallen wordt € 25.- aan VP-kosten in rekening gebracht.
Dit zijn de kosten voor voorbereiding en planning van de plaatsing.”
Klager heeft gekozen voor een visgraat vloer en hiervoor wordt een meerprijs berekend. Dit blijkt uit de tekst van de actievoorwaarden.
Adverteerder stelt dat er In de standaardopmaak van de actie in de vorm van een label geen is ruimte voor de actievoorwaarden. De actievoorwaarden zijn daarom elders op de website geplaatst. De actievoorwaarden staan in een grote banner op de homepage, waar de websitebezoeker meestal als eerste komt. De banner linkt door naar de actiepagina.
Overigens wordt elke actie verduidelijkt wanneer je het product configureert en naar een winkelmandje omzet. Helaas is dit nu voor “gratis gelegd” nog niet mogelijk in de webshop, aangezien het plaatsen van de vloer uitsluitend nog via de winkels zelf te regelen is. Binnen enkele maanden is dit zover ontwikkeld dat het online wel kan. Dan krijgt “gratis gelegd” in de webshop vanzelf meer betekenis.

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen de bestreden uiting op de website van adverteerder voor zover daarin staat dat “gratis gelegd”. Deze klacht slaagt en dit wordt als volgt toegelicht.
In de bestreden uiting staat bij een zogenaamde visgraat vloer, waarop de klacht specifiek ziet, ‘gratis gelegd’. De gemiddelde consument kan deze mededeling slechts zo opvatten dat voor het leggen geen kosten in rekening worden gebracht. Dat er — volgens adverteerder — (verderop) op de website onder de actievoorwaarden staat te lezen welke voorwaarden er gelden voor de actie “gratis gelegd” inhoudt en welke kosten hier (alsnog) aan zijn verbonden, maakt dit niet anders. Doordat er voor het leggen van de vloer toch kosten in rekening worden gebracht is er sprake van een onjuist gebruik van het woord ‘gratis’. Volgens artikel 8.5. van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1, is het onder alle omstandigheden misleidend om in reclame waarin wordt gesproken over ‘gratis’ kosten in rekening te brengen, ongeacht of de consument over deze kosten elders wordt geïnformeerd. Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken