a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.

23 Resultaten voor uw zoekopdracht

Opnieuw zoeken

Dossiernr:

2018/00883

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Kleding, schoenen en accessoires
De bestreden reclame-uitingen Het betreft reclame-uitingen voor de horloges “Invicta Pro Diver 8926OB Unisexhorloge” respectievelijk “Invicta Pro Diver 8927OB Unisexhorloge” op zowel de website bol.com als de website Invicta.com. In elk van d...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00046

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Uitzenden/ICT
De bestreden uiting Het betreft de website van BNNVara (https://programma.bnnvara.nl/persecondewijzer) voor zover hierop de volgende mededelingen worden gedaan over het televisiespel Per Seconde Wijzer: “In de kennisquiz Per Seconde Wijzer gaan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00047

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Financiele) dienstverlening
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Nationale Nederlanden waarin een vrouw vertelt dat zij als mantelzorger voor haar moeder zorgt. In de televisiecommercial wordt vervolgens door de voice-over onder meer gezegd: ̶...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00048

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

Vervoer
De bestreden reclame-uiting Het betreft een radiocommercial van Mercedes-Benz waarin onder meer wordt gezegd: “Nederland het is 5 voor 12. De aarde warmt op, de poolkappen smelten, stormen worden heviger en ijsberen zoeken steeds vaker voedsel ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00049

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Samsung voor de Galaxy S9 waarin onder meer is te zien hoe dit –snoerloze- apparaat in een badkuip valt terwijl een vrouw in bad ligt. In beeld verschijnt daarbij de tekst “W...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00050

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin de aandacht wordt gevestigd op de spaaractie voor gratis ‘vitamini’s’ knuffels.   Samenvatting van de klacht Om een gratis ‘vitamini’ te kr...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00051

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Kwalificaties

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De bestreden reclame-uiting Het betreft de website koopeenhert.nl voor zover hierop staat: “Eet minder en beter vlees. Traceerbaar hertenvlees uit de Oostvaardersplassen.”   Samenvatting van de klacht De woorden “beter vlees”...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00052

Datum:

31-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van de VriendenLoterij in het kader van “alle geldprijzen keer twee”. In de commercial is te zien hoe Gerard Joling een prijs van (uiteindelijk) € 2 miljoen op symbolische ...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2018/00800

Datum:

30-01-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

(Financiele) dienstverlening
De bestreden uitingen Het betreft mededelingen over de ‘Mobiel Bankieren App’ op de website van ING (subpagina https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/mobiel-bankieren-app/index.html) en  in de berichten op klagers mijn.ing.nl...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00018

Datum:

24-01-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

Voeding en drank
De klacht Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hem daarin een gratis dessert beloofd is, terwijl hij daar in werkelijkheid voor heeft moeten betalen. Klager heeft de kwestie bij adverteerder aangekaart, toen is hem verteld dat de actie verlopen...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00852/A

Datum:

29-01-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame voor het boek ‘Het Nieuwe Spookhuis’ van Tjerk Noordhaven. Na een animatiefilmpje van een kermis in het donker, in het bijzonder een spookhuis met bijbehorende griezelig bedoelde figure...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00852

Datum:

29-01-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiereclame voor het boek ‘Het Nieuwe Spookhuis’ van Tjerk Noordhaven. Na een animatiefilmpje van een kermis in het donker, in het bijzonder een spookhuis, met bijbehorende griezelig bedoelde figur...
Bekijk uitspraak

Status:

Dossiernr:

2018/00862

Datum:

17-01-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Elektronische apparaten
De bestreden reclame-uiting Het betreft de televisiecommercial van Tel Sell waarin de Starlyf Fast Heater wordt aangeprezen. In de commercial worden beelden getoond van gebruik van de Starlyf Fast Heater in verschillende ruimtes van het huis. Daarbij...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00019

Datum:

16-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een tv-reclame voor het wasmiddel OMO. In de commercial is te zien hoe verschillende personen vuile was op een lopende band leggen, onder wie een jongen met het syndroom van Down. Hij is gekleed in een voetbals...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00020

Datum:

16-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Recreatie, amusement, cultuur en sport
De bestreden reclame-uiting Het betreft een YouTube video van LEGO waarin het LEGO product ‘NINJAGO’ wordt aangeprezen. De video begint met een kind van ongeveer 12 jaar dat met een van de voertuigen uit deze LEGO-lijn speelt. Vervolgens is in de...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00011

Datum:

15-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Detailhandel
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van COOP waarin wordt gezegd: “Goede voornemens beginnen meestal met minder. Maar waarom niet juist met méér. Meer roken. Meer eten, Meer drinken (…)”. In beeld zijn daar...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00012

Datum:

15-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Personeelsdiensten

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Personeelsdiensten
De bestreden reclame-uitingen Het betreft televisiecommercials in het kader van “werkenbijprorail.nl” waarin telkens personen thuis worden bezocht die zich via social media negatief zouden hebben uitgelaten over het reizen per trein. In d...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00010

Datum:

15-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Reizen en toerisme
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Corendon in het kader van “naar de zon” waarin onder meer is te zien dat een kind een cocktail bij een bar ophaalt en aan zijn moeder geeft.   De klacht Het is niet toeg...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00009

Datum:

15-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitgeven
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial voor het RTL GP Magazine waarbij diverse pagina’s van dit magazine in beeld komen.   De klacht In de televisiecommercial komt duidelijk het logo van het tabaksmerk Marlboro in bee...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00006

Datum:

10-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Huishouden en inrichting
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Mline waarin Kjeld Nuis in diverse situaties is te zien waarin hij als topsporter verkeert, waaronder een scène waarin hij braakt. In de televisiecommercial wordt het belang van een...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00005

Datum:

10-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

Uitzenden/ICT
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van Q-music die begint met beelden van een vrouw die een steekbeweging maakt met een vork. Vervolgens blijkt zij de vork in een bak met eten te steken. De commercial is bedoeld om de aan...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00004

Datum:

10-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een televisiecommercial van War Child waarin de aandacht wordt gevestigd op kinderen die in oorlogsomstandigheden opgroeien. De commercial begint met de stem van een kind dat aftelt. Als het kind roept “w...
Bekijk uitspraak

Dossiernr:

2019/00003

Datum:

10-01-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

(Niet)-commerciele reclame
De bestreden reclame-uiting Het betreft een advertentie in een landelijk dagblad met de aanhef “Beste Nederlanders”. Hierin staat een door Mark Rutte ondertekende tekst die onder meer inhoudt: “Ik zie Nederland als een teer bezit da...
Bekijk uitspraak