a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Dossiernr:

2020/00069

Datum:

07-04-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting in de applicatie van Uber Eats, voor zover daarin staat:

“American ? British ? Burger ? Vegan


40-55 MINS 
£3.49 £0 delivery fee”

 

De samenvatting van de klacht

Klager maakt bezwaar tegen de reclame-uiting omdat deze de indruk wekt dat de bezorging via bepaalde restaurants gratis is indien er in de buurt bezorgd wordt. Maar na het doen van een bestelling blijken de bezorgkosten vervangen te zijn door de servicekosten van £ 2,50. Klager vindt de uiting misleidend.

 

De samenvatting van het verweer

Servicekosten zijn niet hetzelfde als bezorgkosten. In de app wordt duidelijk uitgelegd welke verschillende kosten van toepassing zijn en hoe deze zijn opgebouwd. Adverteerder verwijst hierbij naar de uitleg over de prijsopbouw van de verschillende kosten in de app. Zo zijn de servicekosten afhankelijk van de ordergrootte, namelijk gelijk aan 5% van het totaal. Deze servicekosten worden altijd naast de bezorgkosten, ook al zijn deze gratis, in rekening gebracht en zijn dus geen vervanging van de bezorgkosten. Volgens adverteerder zou klager in de app meerdere malen geïnformeerd zijn geweest over de kosten en de opbouw hiervan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt de klacht zo dat klager de reclame-uiting van Uber Eats misleidend vindt, omdat er volgens hem geadverteerd wordt met “gratis” bezorgkosten terwijl deze in werkelijkheid vervangen zijn door de servicekosten.

Adverteerder verwijst in haar verweer naar de informatie over de verschillende kosten die staan in de app van Uber Eats. Uitgaande van de door adverteerder gegeven informatie zijn de servicekosten andere kosten dan bezorgkosten en moeten deze dus los worden gezien van de bezorgkosten. De servicekosten worden, naar de voorzitter begrijpt, standaard aan de Engelse consument in rekening gebracht naast de bezorgkosten. Om die reden kan de klacht dat de bezorgkosten vervangen zijn door de servicekosten niet slagen en heeft de Engelse consument een daadwerkelijk voordeel doordat hij tijdens de actie geen bezorgkosten hoeft te betalen. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.


De beslissing van de voorzitter
  

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken