a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Bezorgdiensten

Status:

Dossiernr:

2020/00239

Datum:

21-07-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Bezorgdiensten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klaagster verzonden e-mail van Bakker Bart met daarin een afbeelding van een aantal broodjes, een fiets en de tekst:
“Bakker Bart
Binnen het uur thuisbezorgd!”
Onder de afbeelding staat de tekst:
“Bakker Bart bezorgt
Binnen het uur bij U thuisbezorgd!”

Samenvatting van de klacht

Klaagster, die de bestreden uiting al vier keer heeft ontvangen per e-mail, vindt de uiting misleidend, omdat Bakker Bart geen eten bezorgt in haar woonplaats.

Samenvatting van het verweer

Bakker Bart acht de bestreden uiting niet misleidend omdat klaagster tijdens het bestelproces op de website in kennis wordt gesteld dat in haar postcodegebied geen levering plaatsvindt.

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een uiting waarin uitdrukkelijk wordt gezegd dat Bakker Bart binnen het uur thuisbezorgt, terwijl deze in werkelijkheid niet in de woonplaats van klaagster bezorgt.

2)  De gemiddelde consument zal deze absolute mededeling, waarin geen enkel voorbehoud wordt gemaakt over postcodegebieden waarin niet wordt bezorgd en die gericht (per e-mail) aan hem wordt gedaan, als een feitelijke claim opvatten en daardoor erop vertrouwen dat Bakker Bart daadwerkelijk bij hem thuisbezorgt. Dat hier later informatie over wordt gegeven in het bestelproces maakt dit niet anders. Dan heeft de consument immers al tot een transactie besloten in de onjuiste veronderstelling dat hij de bestelling thuisbezorgd krijgt.
Hierdoor is geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

3)  Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt Bakker Bart aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken