a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Status:

Dossiernr:

2018/00835

Datum:

17-12-2018

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een kassabon waarop onder andere, in de eerste alinea, staat:

“Yes, je hebt een prijs gewonnen!

K57KA91K52”.

Daaronder, in de tweede alinea, staat:

“Je hebt jouw geactiveerde extra voordeelkaart gescand en een prijs gewonnen! Is het een auto of een Welkom Thuis Pakket t.w.v. 155.00?!”

In de derde alinea staat:

“Check snel met jouw unieke code wat je gewonnen hebt op Kruidvat.nl/thuiskomen”

In de vierde alinea staat:

“We geven elke week een auto weg en per winkel per week een Welkom Thuis Pakket. En nog vele andere prijzen!”

In de vijfde alinea staat:

“Ga voor de actievoorwaarden naar Kruidvat.nl/thuiskomen”

In de zesde alinea staat:

“Let op: bewaar deze kassabon goed, want deze heb je nodig voor als je een auto of Welkom Thuis Pakket hebt gewonnen.”

Hieronder staat:

“Actieperiode: 20-08-2018 t/m 16-09-2018”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klagers dochter heeft in de periode waarin Kruidvat haar winactie hield een aantal aankopen gedaan. Hiervan heeft zij een kassabon ontvangen met daarop de melding “Yes, je hebt een prijs gewonnen”. Volgens klager bleek Kruidvat niet bereid de prijs uit te keren. Kruidvat gaf steeds aan dat zij “persé de auto willen” maar dit is volgens klager niet het geval. Volgens klager dient minimaal de prijs van het Welkom Thuis Pakket te worden uitgekeerd. Klager vindt de kassabon misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Volgens Kruidvat is het duidelijk dat het niet gaat om het winnen van een auto óf een “Welkom Thuis Pakket”, maar om een kans op het winnen van een prijs. Welke prijs dat is, wordt pas duidelijk bij het intypen van de code. Op de bon staat dan ook dat er “nog vele andere prijzen” zijn. Ook wordt er gerefereerd aan actievoorwaarden: “ga voor de actievoorwaarden naar kruidvat.nl/thuiskomen” waaruit volgt dat de te winnen prijzen, naast een auto en een “Welkom Thuispakket”, troostprijzen zijn die per week verschillen. Volgens Kruidvat kan een gemiddeld geïnformeerde consument uit de bonnen en uitingen duidelijk opmaken dat het bij deze actie niet alleen gaat om het winnen van een auto of een Welkom Thuis Pakket maar dat er kans werd gemaakt op deze – en vele andere – prijzen. Volgens Kruidvat is met “kans” duidelijk dat dit niet betekent “altijd prijs” maar dat er “kans is op” een prijs.

 

Het oordeel van de Commissie

1) Het betreft een kassabon waarop staat “Yes, je hebt een prijs gewonnen”. Klager vatte de uiting zo op dat zijn dochter minimaal het “Welkom Thuis Pakket” had gewonnen. Volgens adverteerder staat er op de bon en in de actievoorwaarden dat er ook andere prijzen gewonnen kunnen worden.

2) De kassabon wekt door de vermelding “Yes, je hebt een prijs gewonnen” en (…) “Is het een auto of een Welkom Thuis Pakket t.w.v. 155.00” onmiskenbaar de indruk dat de consument één van deze twee prijzen heeft gewonnen. Bij verdere lezing van de kassabon blijkt dat het ook kan gaan om “nog vele andere prijzen”. Naar het oordeel van de Commissie neemt dat laatste de onjuiste indruk niet weg, doordat het dermate ver geplaatst is van de tweede alinea en er dus veel ruimte tussen die twee vermeldingen in zit. Hierdoor gaat het onderlinge verband tussen de twee vermeldingen verloren. De gemiddelde consument zal door deze handelswijze op het verkeerde been worden gezet, omdat hij zal verwachten daadwerkelijk één van de twee prijzen te hebben gewonnen, te weten een auto dan wel een Welkom Thuis Pakket, temeer nu er in de zesde alinea staat: “Let op: bewaar deze kassabon goed, want deze heb je nodig voor als je een auto of Welkom Thuis Pakket hebt gewonnen”.

3) Blijkens het voorgaande is de Commissie van oordeel dat met de handelswijze in de onderhavige uiting het vertrouwen in reclame wordt geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

4) Uit door klager overgelegde kassabonnen van latere datum blijkt dat Kruidvat de uiting heeft aangepast. Gelet hierop ziet de Commissie aanleiding de aanbeveling te doen ‘voor zover nodig’.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 5 NRC. Zij beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken