De klacht
Het is klager niet gelukt om zich uit te schrijven voor alle mails van afzender. Ondanks het gebruik van de link “uitschrijven” onderaan een mail en de ontvangst van een bevestiging dat hij is uitgeschreven, heeft hij wederom reclame via e-mail van afzender ontvangen.
Het verweer
Afzender heeft eerder getracht om tot een oplossing te komen met klager en meegedeeld dat hij via post en e-mail geen reclame meer zal ontvangen en hem in het Recht van Verzet-register opgenomen. Dat hij zich via de link onderaan de mail van afzender niet heeft kunnen afmelden, is gekomen omdat afzender te maken heeft gehad met een technische storing in het afmeldsysteem voor e-mail. Inmiddels is dit probleem opgelost.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat klager zich voor reclame via e-mail niet succesvol heeft kunnen afmelden en daardoor ongewenst nieuwe reclame via e-mail van afzender heeft ontvangen. Afzender heeft toegelicht dat de afmeldlink als gevolg van een technische fout niet heeft gewerkt. Dat neemt niet weg dat door het voorgaande afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1.a Code e-mail in verbinding met artikel 5.1 Code e-mail. Nu afzender maatregelen heeft getroffen en de fout inmiddels is hersteld, zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan kan worden met te oordelen als volgt. Gelet op het voorgaande wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande heeft afzender gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 3.1..a Code e-mail in verbinding met artikel 5.1 Code e-mail.