De bestreden uiting
Het betreft een televisiecommercial van BankGiro Loterij waarin onder meer wordt gezegd: “Dit jaar is er elke dag, 7 dagen per week dus, een winnaar van € 10.000. En elke week is er een winnaar van € 100,000,- en iemand wint gegarandeerd € 1 miljoen. Elke maand weer. Het is dus alle dagen prijs en daarom alle dagen feest.”
Samenvatting van de klacht zoals deze luidt in verzet tegen de zienswijze van het secretariaat
Volgens de reclame wordt alle dagen van de week een winnaar bekend gemaakt. ‘Bekend maken” betekent openbaar maken, hetgeen niet gebeurt. Het gaat om een besloten trekking en nergens staat een trekkingsuitslag, zodat men niet kan controleren of het echt eerlijk gaat. Winnaars worden pas later en alleen persoonlijk geïnformeerd over hun mogelijk gewonnen prijs. Dit wordt niet in de reclame vermeld, zodat men op het verkeerde been gezet wordt en in de veronderstelling verkeert dat men elke dag kan horen of zien of men een prijs gewonnen heeft.
Het oordeel van de voorzitter
Klager meent te horen dat in de televisiecommercial wordt gezegd dat er steeds winnaars ‘bekend’ worden gemaakt. Dit woord wordt in de reclame echter niet gebruikt. Er wordt uitsluitend gezegd dat deelnemers prijzen kunnen winnen. Nu de klacht op een onjuiste interpretatie van de televisiecommercial is gebaseerd, kan deze niet slagen en beslist de voorzitter als volgt.
.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.