a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2024/00300

Datum:

21-08-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het gaat om een aan huis bezorgde uiting van adverteerder waarop het volgende staat:

“Speel éénmalig gratis mee voor 5x €1 miljoen”

Hieronder is een lot afgebeeld met daarop voor zover voor de klacht relevant de volgende tekst:

“Gratis lot                                              5x €1 miljoen

Stopt automatisch

Kras jouw unieke actiecode

Activeer jouw loot op doegratismee.nl”.

De bij de klacht overgelegde afdruk van de uiting is in kopie bij deze uitspraak gevoegd.

 

Samenvatting van de klacht en de repliek

Klager ontving in zijn brievenbus een folder van adverteerder waarin een gratis lot werd aangeboden. Na aanmelding bleek dit lot echter niet gratis omdat ongeveer twee dagen nadat klager zich had aangemeld er €15,25 van de rekening van klager werd afgeschreven met daarbij de vermelding ‘doorlopend’. Deze afschrijving was mogelijk omdat klager tijdens het zeer uitgebreide aanmeldproces zijn IBAN nummer had verstrekt om een eventuele prijs uitgekeerd te kunnen krijgen. Volgens klager heeft men, tegen de tijd dat men bij het vrijblijvende aanbod komt waar de adverteerder in haar verweer naar verwijst, al zoveel pagina’s moeten doorlopen dat men uit irritatie het proces zo snel mogelijk wil afronden en daardoor zonder goed te lezen doorklikt. Klager vindt het aanmeldproces een ‘fuik’ om op misleidende wijze IBAN nummers te verkrijgen.

 

Samenvatting van het verweer en de dupliek

Naar aanleiding van de bestreden reclame-uiting is klager naar de campagnewebsite www.doegratismee.nl gegaan om zich voor de gratis trekking van 16 juli 2024 aan te melden. Na het doorlopen van de aanmeldingsflow voor de gratis trekking – waarvan adverteerder printscreens heeft overlegd – dient men dit proces af te ronden door op een groene button te klikken met de tekst: “Ja, ik wil eenmalig meedoen”. Hierna krijgt men een pagina te zien waar bevestigd wordt dat het gratis lot is geactiveerd. Daarnaast staat er op deze pagina in een apart veld een “uniek aanbod van de Postcode Loterij”.

De overgang van het aanmeldproces voor de gratis trekking naar het vrijblijvende aanbod tot deelname aan de NPL wordt duidelijk aangegeven in een apart tekstblok, met een contrasterende kleur en een andere lettergrootte. Voor de gemiddelde consument is het voldoende duidelijk dat men niet verplicht is om op dit vrijblijvende aanbod in te gaan. Dit wordt immers expliciet vermeld bovenaan de pagina: “Je kunt deze pagina sluiten als je geen gebruik wilt maken van onderstaand aanbod.” In dit geval is klager wel ingegaan op het vrijblijvende aanbod en heeft gekozen voor het gegarandeerde welkomstcadeau van €25,-. Bij deze keuze wordt op de laatste pagina, voordat men een machtiging afgeeft, de volgende tekst getoond: “Je gaat meespelen voor €15,25 per trekking. Er zijn 14 trekkingen per jaar en je kunt meespelen zolang je wilt.” IBAN-nummers worden dan ook niet uitgevraagd met de intentie om onterecht inleggeld af te schrijven bij deelnemers, aangezien voor het vrijblijvende aanbod nogmaals een aparte machtiging wordt gevraagd. Het opgeven van een IBAN-nummer tijdens de registratie van het gratis lot is uitsluitend bedoeld om prijzen zo spoedig mogelijk te kunnen uitbetalen.

De boodschap dat men voor €15,25 per lot per trekking blijft meespelen wordt onderaan iedere pagina van het salesaanbod ook nog eens herhaald. Dit zal de gemiddelde consument niet (kunnen) ontgaan. Indien klager met voldoende aandacht het aanmeldproces doorlopen had, had klager ook uit deze tekst (moeten) kunnen concluderen dat hij na de gratis extra trekking betaald zou blijven meespelen met NPL. Dit is dan ook de reden geweest dat er een bedrag is afgeschreven van zijn bankrekeningnummer. Adverteerder meent dat sprake is van een misverstand. Klager verwart het gratis eenmalige lot met het feit dat klager na het activeren van het zogenaamde “stoplot” heeft aangegeven betaald te willen blijven meespelen met de NPL. Klager verzuimt in de klacht te vermelden dat hij na activatie van het stoplot is ingegaan op het aanbod van de NPL, waarbij hij heeft gekozen voor € 25,- als welkomstcadeau.

 

Het oordeel van de Commissie

1) De Commissie begrijpt de klacht zo dat in de uiting volgens klager in strijd met de werkelijkheid wordt geadverteerd dat men eenmalig gratis mee kan spelen voor de trekking waar men kans maakt op 5 maal €1 miljoen. Dit zou blijken uit het feit dat er bij klager een aantal dagen na de registratie van het gratis lot een bedrag van zijn bankrekening werd afgeschreven door adverteerder. Daarnaast is het registratieproces op de website van adverteerder volgens klager misleidend, omdat hiermee op onrechtmatige wijze IBAN-nummers zouden worden verkregen.

2) Uit het verweer leidt de Commissie af dat men een aanmeldproces dient te doorlopen op de website www.doegratismee.nl om van het aanbod gebruik te kunnen maken. Uit de producties die adverteerder in haar verweerschrift en bij dupliek heeft overlegd blijkt dat men op deze website, na het invullen van de uiting genoemde activatiecode, verspreid over 5 pagina’s zijn persoons- en bankgegevens dient in te vullen. Op elk van deze pagina’s staat “Stopt automatisch na de trekking van 16 juli”, “Doe eenmalig gratis mee”, “stopt automatisch” en “Kans op 5 x €1 miljoen”. Nadat men de vereiste stappen voor de registratie van het gratis lot heeft doorlopen, landt men op een pagina met de tekst “Gefeliciteerd, jouw gratis lot is geactiveerd! Je maakt nu met jouw postcode kans op prijzen tot wel €1 MILJOEN.” Hieronder staat in een kleiner lettertype de tekst “Je kunt deze pagina sluiten als je geen gebruik wilt maken van het onderstaand aanbod”. Onder deze tekst is een ‘Uniek aanbod van de Postcode Loterij’ te zien met daaronder de tekst “Blijf na de GRATIS extra trekking meespelen in de Postcode Loterij en kies direct je welkomstcadeau!”. Men kan kiezen uit drie opties, waarna men wordt gevraagd zijn gegevens te controleren. In ditzelfde vak staat “Je gaat meespelen voor 15,25 euro per trekking” met daaronder een vak waar men op het vinkje kan klikken met daarbij de tekst “Ja, ik ga meespelen met de Nationale Postcode Loterij. De loterij mag de inleg per lot per trekking van mijn rekeningnummer afschrijven”.

3) Uit de reacties van partijen begrijpt de Commissie dat klager na het activeren van zijn lot is ingegaan op het hierboven beschreven ‘unieke aanbod’, waarbij hij zich heeft gecommitteerd tot deelname voor €15,25 per trekking en toestemming heeft gegeven om dit bedrag per lot per trekking van zijn rekening af te schrijven. Zodoende is niet gebleken dat dit bedrag als gevolg van het activeren van het lot uit de bestreden uiting is afgeschreven en dat men niet daadwerkelijk eenmalig gratis kans maakt op een geldbedrag bij de trekking van 16 juli 2024. Van misleiding omdat er geen sprake zou zijn van een gratis lot, is dan ook geen sprake. Daarnaast kan niet gesteld worden dat er sprake is van het op een onrechtmatige wijze verkrijgen van IBAN-nummers. Gedurende het registratieproces is voldoende duidelijk gemaakt waarvoor men zijn IBAN-nummer dient op te geven en is tevens voldoende duidelijk vermeld waarvoor men de machtiging op de pagina van het “unieke aanbod” afgeeft. Er wordt beslist als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken