De bestreden reclame-uiting
Het betreft radio- en televisiecommercials van Kruidvat, waarin producten door Hadewych Minis worden aangeprezen.
De klacht
Klaagster irriteert zich -kort gezegd- aan de stem, het volume en de frequentie waarmee Hadewych Minis producten van Kruidvat aanprijst.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klaagster geïrriteerd is door de toon en het volume waarmee Hadewych Minis de commercials inspreekt en de hoge frequentie waarin de commercials worden uitgezonden. De voorzitter overweegt dat de Nederlandse Reclame Code geen bepalingen bevat omtrent deze aspecten. Ook het criterium van de goede smaak en het fatsoen van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code stelt in dat opzicht geen eisen. Het voorgaande impliceert dat een adverteerder naar eigen inzicht een commercial mag doen inspreken en binnen de reclameblokken een commercial zeer frequent mag doen uitzenden. Dat de toon, het volume en de frequentie irritatie wekken, kan niet tot het oordeel leiden dat daardoor is gehandeld in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Ook verder kan de Reclame Code Commissie hiertegen geen maatregelen treffen, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.