De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van COOP waarin wordt gezegd: “Goede voornemens beginnen meestal met minder. Maar waarom niet juist met méér. Meer roken. Meer eten, Meer drinken (…)”. In beeld zijn daarbij mensen te zien die barbecueën (“Meer roken”),
respectievelijk een kind dat spruiten eet (“Meer eten”) en een echtpaar dat een groentensmoothie maakt (“Meer drinken”).
Samenvatting van de klacht
De televisiecommercial spoort aan om meer te roken en is daardoor sluikreclame voor sigaretten.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt op humoristisch bedoelde wijze aangespoord om meer te gaan roken. Uit de begeleidende beelden blijkt dat deze aansporing niet ziet op tabaksproducten maar specifiek op (de rook van) barbecueën. Nu van (sluik)reclame voor tabaksproducten geen sprake is, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.