De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager verzonden e-mail met als onderwerp “Hoe meer je koopt, hoe meer korting!” In de uiting wordt toegelicht dat men bij een besteding van € 100,– een besparing heeft van € 10,- (“Met code: 10korting”) respectievelijk bij een besteding van € 500,- een besparing van € 50,- (“Met code: 50korting”) en bij een besteding van € 1.000,- een besparing van € 100,- (“Met code: 100korting”).
Samenvatting van de klacht
Adverteerder maakt reclame met de tekst hoe meer men koopt, hoe meer korting. Het kortingspercentage blijft echter steeds gelijk. Naarmate men meer koopt, is de korting in euro’s hoger, maar het kortingspercentage wijzigt niet.
Het oordeel van de voorzitter
In de uiting wordt aan de hand van drie voorbeelden toegelicht welke invulling adverteerder geeft aan de actie “Hoe meer je koopt, hoe meer korting!” Daaruit blijkt duidelijk dat het in feite om een korting van 10% gaat. Hieruit volgt dat de uiting zo moet worden begrepen dat naarmate men meer koopt, de korting nominaal hoger is doordat deze steeds 10% van het bestede bedrag is. Nu de inhoud van de actie voor de gemiddelde consument aldus voldoende duidelijk is, is geen sprake van misleiding en beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.