De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner op de website https://bakker.com. Daarin staat:
“Sign up for our newsletter and receive a £5 discount on your first order.”
en
“Enter your email addres
Submit”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
In de uiting is niet vermeld dat voor de eerste bestelling minimaal £50 moet worden uitgegeven, om in aanmerking te komen voor de korting van £5.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Op de homepage-banner was het minimale orderbedrag inderdaad niet vermeld. Dit is niet correct, en adverteerder heeft de banner inmiddels aangepast. Nu staat er:
“Sign up for our newsletter and receive a £5 discount on your first order above £50.”
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft erkend dat er voor de in de uiting aangeprezen korting van £5 op de eerste bestelling, een minimaal orderbedrag van £50 geldt. Nu deze essentiële informatie niet in de uiting is vermeld, is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een besluit over een transactie te nemen. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Aangezien adverteerder heeft meegedeeld dat zij de banner inmiddels heeft aangepast, zoals getoond in het verweer, acht de voorzitter het niet nodig om een aanbeveling te doen.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC.