a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00006

Datum:

10-02-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een stoepbord bij de ingang van Gamma (locatie Arnhem), voor zover daarop staat:

“27 nov t/m 1 dec”
“15%

KORTING

OP ALLES*“

Geheel onderaan het stoepbord, in een kleiner lettertype, staat:

“*Algemene voorwaarden vind je op gamma.nl/ [tekst hierna onleesbaar]”.

 

De klacht

Klager vindt de uiting misleidend, omdat op het stoepbord duidelijk staat: “15% korting op alles”. Bij het afrekenen van drie verlengsnoeren (van het merk OK) bleek dat deze producten van de actie uitgezonderd waren. Volgens klager is de verwijzing met de asterisk naar de (diverse) Algemene Voorwaarden op de website van Gamma onduidelijk omdat niet helder is welke actievoorwaarden en/of uitzonderingen in dit geval (mogelijk) van toepassing zijn.

Klager geeft nog aan dat het woord “alles” een Nederlands woord is voor ‘alle dingen’. volgens hem zou een reclame-uiting met de tekst “15% korting op bijna alles” beter zijn geweest.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder erkent dat klager terecht een klacht heeft ingediend over de genoemde reclame-uiting. Zij verwijst naar een eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie in een vergelijkbare zaak (dossier 2019/00219). Adverteerder geeft aan de reclame-uiting voor toekomstige situaties aan te passen.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden reclame-uiting springt de mededeling “15% korting op alles*”, in het oog. De asterisk na het woord “alles” verwijst naar de tekstregel onderaan het stoepbord in een kleiner lettertype: “*Algemene voorwaarden vind je op gamma.nl/ [tekst hierna onleesbaar]”.

Met de mededeling “15% korting op alles*” zal door het absolute woord “alles” de gemiddelde consument verwachten dat de kortingsactie (inderdaad) voor alle producten geldt. Dit is in werkelijkheid niet het geval: bepaalde producten zijn van de actie uitgezonderd. De consument kan hier kennelijk achter komen door de Algemene Voorwaarden te raadplegen, hetgeen in (zeer) kleine letters onderaan de uiting staat.  

Het feit dat er uitzonderingen op de actie zijn is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Deze informatie deint duidelijk in de uiting te zijn opgenomen. Een algemene verwijzing naar de algemene voorwaarden op de website van adverteerder is daarvoor onvoldoende.

Gelet op het voorgaande is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Daarom wordt als volgt beslist.


De beslissing

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken